روند آبرسانی از تالوار به همدان بصورت میدانی بررسی شد

معاون وزیر نیرو در بررسی روند اجرایی طرح آبرسانی از سد تالوار به شهر همدان بر تسریع این طرح تاکید کرد.

علیرضا الماس وندی گفت: با توجه کاهش شدید ذخیره آب سد اکباتان همدان و احتمال خارج شدن این سد از مدار آبرسانی باید هر چه سریع‌تر طرح آبرسانی از سد تالوار به همدان به بهره برداری برسد.

وی افزود: عملیات اجرایی پیشرفت خوبی داشته است، اما این مقدارکافی نیست.

معاون وزیر نیرو تاکید کرد: باید تجهیزات لازم خریداری و با ۳ نوبت کاری آب هرچه سریعتر به شهرهمدان برسد.
استاندار همدان هم گفت: به منظور تسریع در روند اجرای طرح انتقال آب سد تالوار به همدان، کارگاه‌های طرح با افزودن نوبت کاری توسط پیمانکار افزایش می‌یابد.

علیرضا قاسمی فرزاد گفت: قرارگاه خاتم الانبیا (ص) پیمانکار این طرح است و قرار است بر اساس تفاهم‌نامه در کوتاه‌ترین زمان ممکن طرح را تحویل دهد. امسال با توجه به کاهش بارش نزولات آسمانی و خشکسالی، منابع آبی استان همدان دچار تنش شده است که باید با مصرف بهینه و برداشت درست، منابع آبی را مدیریت کرد.

وی گفت: اعتبارات مناسبی برای این طرح اختصاص یافته است و در چند ماه گذشته ۵۰۰ میلیارد تومان به این طرح تزریق شده و در هفته‌های آینده نیز ۵۰۰ میلیارد تومان دیگر پرداخت می‌شود.استاندار همدان گفت: افزایش سرعت عملیات اجرایی و گروه‌های کاری این طرح مورد تاکید جدی وزارت نیرو است.

تکمیل ایستگاه پمپاژ، اجرای هفت کیلومتر لوله گذاری و تامین تجهیزات مورد نیاز از مهم‌ترین اولویت‌های این طرح است.
طرح انتقال آب از سد تالوار به همدان به طول ۱۴۰ کیلومتر در سال ۱۳۸۳ مصوب شده است که با اجرای این طرح آب دراز مدت ۱۲ شهر همدان، جورقان، مریانج، بهار، صالح آباد، لالجین، قهاوند، مهاجران، فامنین، کبودراهنگ، گل تپه و شیرین سو و ۱۵۹ روستا تامین می‌شود.

سد تالوار از نوع خاکی با هسته رسی است و دارای ارتفاع از پی ۸۸ متر، طول تاج ۵۲۹ متر و عرض تاج ۱۲ متر بوده و با حجم کل۵۰۰ میلیون متر مکعب، سالانه ۲۲۶ میلیون متر مکعب آب را تنظیم می‌کند. حوضه آبریز سد تالوار ۶ هزار و ۴۴۱ کیلومتر مربع است و میزان آورد متوسط رودخانه ۲۸۳ میلیون متر مکعب در سال و سیستم سرریز آن اوجی شکل آزاد است.

استاندار همدان گفت: وضعیت منابع آب سد اکباتان و چاه‌های اطراف مناسب نیست و مردم همدان نیازمند منابع آبی پایدار و سالم هستند.

سد‌های آبشینه، اکباتان، سرابی تویسرکان، شنجور رزن، شیرین سو، نعمت آباد اسدآباد و کلان ملایر از سد‌های بزرگ استان همدان است.

همدان از استان‌های سرد و خشک کشور محسوب می‌شود و میانگین بلند مدت بارش در این استان سالانه ۳۶۰ میلیمتر به ثبت رسیده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار