طالبان باید تعریف خاصی از حجاب داشته باشند.

شورای امنیت سازمان ملل متحد در ۱۲ می در مورد تحریم های اخیر طالبان علیه زنان در افغانستان، یک جلسه مشاوره اضطراری پشت درهای بسته برگزار کرد. این نشست توسط ناروی که در حال حاضر ریاست شورای امنیت را بر عهده دارد، تشکیل شد.

مقدسه احمدزی، فعال اجتماعی و سیاسی این نشست را ستود اما گفت که جامعه جهانی و سازمان ملل باید گام های جدی تری بردارند. "من فکر می کنم چنین نشست هایی در یافتن راهی برای کنترل بحران کنونی و آینده در افغانستان بی تاثیر نخواهد بود، اما به خواسته های ما به گونه ای که شایسته است رسیدگی نشده است و آنها زنان افغان را تنها رها کرده اند."

طالبان باید تعریف خاصی از حجاب داشته باشند. تعریفی که اکنون طالبان از حجاب می دهند، حجاب نیست، نقاب است. و نقاب هرگز نمی تواند بخشی از تعریف آنچه اسلام انجام داده باشد. به نظر من تحریم هایی که از ابتدای حکومت طالبان علیه زنان افغانستان اعمال شده نشان می دهد که آنها می خواهند از این حقوق استفاده کنند و مطالبات خود را از این طریق پیگیری کنند.

نقاب در اسلام مباح است و در اسلام اگر مجازات، حبس یا جزا برای عمل مباح حرام است و اینکه گناه را فردی انجام دهد و سزا را شخص دیگری ببینید نیز حرام است.

درانی جاوید وزیری، معاون سخنگوی اشرف غنی، رئیس جمهور پیشین افغانستان، گفت که افغانستان در حال حاضر با یک بحران شدید اقتصادی و انسانی مواجه است، اما سیاست ها و برنامه های طالبان به ممنوعیت زنان افغان محدود می شود.

درانی جاوید وزیری گفت: "وضعیت اقتصادی در افغانستان بدتر شده است. ما از خود بودجه نداریم و بودجه انکشافی ما راکد شده است. زنان افغان نقش فعالی در اقتصاد ایفا میکردند. زنانی که تجارت خصوصی دارند همه چیز خود را از دست داده اند.

درانی جاوید وزیری که تحریم های جدید طالبان باعث افزایش خشونت علیه زنان افغان در جامعه مرد سالار در افغانستان می شود. وی با انتقاد از عدم برداشتن گام های عملی سازمان ملل در این زمینه، از جامعه جهانی خواست تا اقدام جدی و افزایش فشار بر مقامات طالبان انجام دهد.

با این حال، طالبان می گویند که تحصیل دختران را ممنوع نکرده اند و بسته به شرایط، مکاتب آنها را بازگشایی خواهند کرد. اما از زمان به دست گرفتن قدرت در افغانستان، زنان نه تنها از کار در ادارات دولتی و غیردولتی منع شدند، بلکه در زندگی اجتماعی، ترک خانه و سفرهای دور و دور و حتی محدودیت هایی در کیفیت پوشش نیز وجود دارد.

برچسب ها: طالبان ، حجاب ، سازمان ملل
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.