رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تبریز تامین نقدینگی و سرمایه در گردش واحد‌های تولیدی را از مهمترین ضروریات پس از حذف ارز ترجیحی دانست.

آقای  ژائله در هشتاد و پنجمین نشست شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان آذربایجان شرقی با بیان اینکه حذف ارز ترجیحی موجب ایجاد تغییرات زنجیرواری در اقتصاد کشور خواهد شد گفت: واردکنندگان فعال در این حوزه در طول سالیان گذشته، با ارز ۴۲۰۰ کالا را وارد می‌کردند و طبیعتا سرمایه در گردشی که داشتند برای این امر کفاف می‌کرد، اما حالا اگر بخواهند با این سرمایه در گردش، کالا وارد کنند، قطعا توان واردات این مقدار کالا را نخواهند داشت.

 واحد‌های تولیدی که مواد اولیه این کارخانه‌ها را تامین می‌کردند، نیاز به افزایش نقدینگی بالایی دارند و در مجموع صنف تولید مواد غذایی از مرغداران و گاوداران تا صنایع تبدیلی و دیگر واحد‌های مربوطه نیاز به حجم بالای نقدینگی دارند که باید نسبت به اقدام فوری برای تامین این سرمایه در گردش تلاش شود.

 بسیاری از واحد‌ها توان جذب این رقم را ندارند.

بر اساس آمار تخصیص وام بانک‌های استان در بخش دولتی تا حد توان انجام شده و در این بین ظرفیت خوبی نیز در بانک‌های خصوصی داریم که در این موضوع، باید سرفصل جدیدی در بانک مرکزی آغاز شود.

 تخصیص یارانه‌ها به مصرف کنندگان  دومین موضوع مهم در این خصوص است.

خوشبختانه این اتفاق افتاده و واریزی‌هایی که برای دهک‌های مختلف انجام شده سبب بالا رفتن قدرت خرید مردم شده است.

وی با تاکید بر ضرورت توجه به تولید ملی گفت: تا زمانی که تولید ملی افزایش نیابد، با اختصاص یارانه به یک بخش شاهد بهبود وضعیت نخواهیم بود.

آقای کلامی معاون امور اقتصادی استاندار آذربایجان شرقی نیز در این نشست گفت: دولت سیزدهم در تصمیمی منطبق بر قانون و واقعیت‌های موجود در اقتصاد، عادلانه کردن و مردمی کردن یارانه‌ها را در برنامه‌های خود قرار داده است.

 طبق محاسبات انجام شده، یارانه‌های مستقیم برای دهک‌های پایین درآمدی، قدرت خرید را افزایش خواهد داد و اینگونه نیست که کلیت جامعه متضرر از این موضوع شوند.

گزارش عملکرد سال ۱۴۰۰ شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان، بررسی مشکلات واحد‌های تولیدی مستقر در منطقه کُجوار تبریز به دلیل مغایرت‌های قانونی و همچنین بررسی مراتب اعتراض واحد‌های تولیدی مستقر در شهرک صنعتی شماره چهار تبریز "شهید سردار سلیمانی" به اخذ عوارض آزادراه تبریز- سهند موضوعاتی بود که در این نشست بررسی شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.