معاون اول رئیس‌جمهور:

توسعه دانش بنیان در حوزه برق، کشور را از نیروگاه‌های جدید بی نیاز می‌کند

مخبر گفت: اگر بتوانیم در بحث نیروگاه‌ها و نحوه مصرف برق در مسیر دانش بنیان حرکت کنیم در سال‌های آینده نیازی به ساخت نیروگاه‌های جدید برق نداریم.

معاون اول رئیس جمهور در نشست ستاد ویژه رفع موانع، تقویت و توسعه شرکت‌های دانش بنیان، بر به کارگیری شرکت‌های دانش بنیان در راستای بهینه سازی آب و برق در کشور تأکید کرد و گفت: اگر در بخش خدمات و تجهیزات و نیروگاه‌ها و نحوه مصرف برق در کشور در مسیر دانش بنیان حرکت کنیم در سال‌های آینده نیازی به ساخت نیروگاه‌های جدید برق نخواهیم داشت.

به گفته محمد مخبر، بهره‌گیری از تجهیزات و دستگاه‌های قدیمی در نیروگاه‌ها و همچنین اتلاف انرژی در بخش مصارف خانگی و صنعتی باعث شده تا چند برابر نیاز، برق در کشور تولید شود که با استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان می‌توان در مسیر بهینه‌سازی تولید و مصرف انرژی در کشور و همچنین جلوگیری از خاموشی‌ها و قطعی برق در ساعات اوج مصرف حرکت کرد.

 بنا بر آمار وزارت نیرو در تابستان سال گذشته حدود ۱۵ هزار مگاوات ناترازی تولید و مصرف یا کسری برق داشتیم.

رجبی مشهدی سخنگوی صنعت برق با اشاره به این موضوع گفت: موضوعی که امسال به طور خاص و گسترده وزارت نیرو روی آن متمرکز شده، استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان برای کاهش مصرف و تقاضاست و امکان استفاده از ظرفیت این شرکت‌ها در توسعه نیروگاه‌های داخلی و شبکه‌های انتقال پتانسیل بسیار مناسبی است.

به گفته این مقام مسئول، در بودجه امسال در مقایسه با سال گذشته تسهیلات دو برابری ۲۶۰۰ میلیارد تومانی برای این شرکت‌ها در نظر گرفته شده تا این شرکت‌ها بتوانند در زمینه‌های مختلف صنعت برق کمک کنند و برنامه‌ریزی شده تا در سمت مصرف کننده و تقاضا در راستای بهبود بازدهی تجهیزات اقدامات مناسبی انجام گیرد.

 گفتنی است، صنعت برق، صنعتی با فناوری بالا است که می‌توان آن را صنعتی دانش بنیان تلقی کرد؛ این صنعت به عنوان یکی از صنایع زیر ساختی، تاثیری مستقیم بر زندگی و معیشت مردم و اقتصاد کشور دارد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار