سپهر خلجی عضو شورای اطلاع رسانی دولت در جمع اعضای شورای هماهنگی روابط عمومیهای استان فارسبه «شرایط رسانه و جایگاه کنشگری در این حوزه» اشاره و گفت: کنشگری در حوزه رسانه تغییرات اساسی طی چند دهه اخیر داشته و در این فضا، با کثرت روایتها مواجه میشویم.
او گفت: امروزه در «نبرد روایت ها» قرار گرفته ایم، باید بدانیم که صحنه را بشناسیم و نقش خود را به درستی ایفا کنیم. در این صحنه، اصل و متن واقعه شاید تحریف نشود، اما تحلیل و روایت وارونه از آنچه اتفاق افتاده گفته میشود و میتواند جایگاه حق و باطل تغییر پیدا کند.
عضو شورای اطلاع رسانی دولت، تکرار مکرر روایتهای تحریف شده امروزه مشاهده میشود، گفت: روایتی پیروز خواهد بود که راوی غلبه را در صحنه حفظ کند.
او، اساس پیدایش صنعتی مثل هالیوود، را روایت چهره ابر قدرتی آمریکا و سبک زندگی غربی دانست و گفت: این رسانهها چهرهای شکست ناپذیر از نیروی نظامی آمریکا را ترسیم میکند و در ذهن افراد نیروی آمریکا به عنوان شکست ناپذیر تلقی میشود، اما واقعیت آن است که جوانان نظامی ما گریه آمریکاییها را در خلیج فارس در میآورند و تمام تلاشهای هالیوود کرده بود برای صحنه به باد دادند.
دکتر خلجی اساس روایت رسانهها را ترویج سبک زندگی غربی اعلام کرد و گفت: ابر رسانهها و هالیوود برای این کار تشکیل شدند تا پیشرو باشند. غلبه روایت را میتوان پیروزی بدون جنگ دانست.
عضو شورای اطلاع رسانی دولت گفت: تحریف در ارتباطات شکل خواهد گرفت تا ضربه خود را به روحیه جامعه بزند و تحریف همزاد جنگ روایتها است؛ هیچ خبری و تصویری بی علت توسط رسانههای غربی تولید نمیشود بنابراین تلاش میکنند تا روایت خود را غالب کنند.
این استاد دانشگاه با بیان اینکه رویکرد دستگاه رسانهای دشمن در مواجه با ایران بی فایده نشان دادن مقاومت است، گفت: بنابراین همه بستههای خبری و تحلیلی در همین قابل سازماندهی میشود تا «مذاکره» را غالب کنند. هدف، بازنمایی «تصویر ناکارآمدی از جمهوری اسلامی» است صحنه نبرد ما محیط نظامی نیست و اگر افکار عمومی غلبه شد ۷۰ درصد کار انجام میشود.
او گفت: تمرکز رسانهای دشمن در هدفگذاری، خود تحقیری است تا ایرانیان از هویت خود دست بردارند. حس عقب ماندگی در فضای رسانهای برای تحریک اعصاب عمومی توسط دشمنان روایت میشود.
دکتر خلجی تاکید کرد که مهندسی افکار یکی از ابزارهای جنگ روایتها است و خروجی نهادها در دستان روابط عمومیها رقم میخورد و اگر به درستی روایت نشود، باعث سو استفاده دشمنان خواهد شد.
عضو شورای اطلاع رسانی دولت رویکرد دشمنان در جنگ روایتها را مورد توجه قرار داد و روایتها پنهانکاری را انجام میدهند و بزرگ نمایی اقدامات رقیب و سانسور مشکلات در حال رخ دادن است و بحرانهای مختلف در تمامی دنیا مخصوصا دنیا سانسور میشود.
این کارشناس حوزه رسانه گفت: روابط عمومی ادارات میدان داران عرصه روایت گری هستند و نباید ناخواسته تحت تاثیر قرار بگیریم و در روایت خودمان در پازل دشمنان قرار بگیریم.
دکتر خلجی با اشاره به اینکه اختلال در نظام محاسباتی و تزلزل یکی از اهداف دشمن در جنگ نرم و رسانهای است، گفت: وظیفه ما به عنوان روایت گر صحنه رسانه این است که بصیرت افزایی، اطلاع رسانی و روایت گری آنچه که باید انجام دهیم.
او گفت: در جنگ روایتها که عناصر شناختی را درگیر میکند و در یک جنگ ترکیبی قرار گرفته ایم، استفاده افراد بالای ۱۸ سال از پیام رسان واتساپ روند صعودی داشته است و بعد از فیلتر تلگرام افزایش پیدا میکند.
عضو شورای اطلاع رسانی دولت با تاکید براینکه رویارویی ما در صحنه رسانه حتما باید تغییر با شرایط باشد، گفت: نمیتوان مثل قبل عمل کرد بود بنابراین ساز و کارها باید تغییر پیدا کند. عملیات نباید به نمایش تغییر پیدا کند و در این صحنه تنوع نیاز است و اگر این موارد نباشد نمیتوان آمادگی لازم را کسب کرد.
این مقام مسئول خواستار هم افزایی در تمامی بخشهای اجرای وابسته به دولت شد و گفت: اکنون نباید همکاری جای خودش را به رقابت دهد بنابراین لازم است تا با هم افزایی کار مثمر ثمر انجام شود و از انفعال و ترس پرهیز گردد.
دکتر خلجی با اشاره به اینکه در صحنه روابط عمومی حق خطا کردن نداریم، گفت: توجه به افکار عمومی خیلی اهمیت دارد چراکه جزو رکن اساسی است.
او گفت: هر تصمیمی که میخواهید بگیرید، حتما باید یک پایه تصمیمات باید اقناع افکار عمومی باشد.
عضو شورای اطلاع رسانی دولت با تاکید براینکه رویکرد دولت سیزدهم گفتگو صادقانه با مردم است، بیان داشت: در تمامی ادارات و سطوح دولت این موضوع باید سرلوحه قرار بگیرد.
خلجی با بیان اینکه استخراج و برجسته سازی نشانههای امید از گوشه گوشه کشور در دستور کار قرار بگیرد، اظهار کرد: ظرفیتهای بی شماری در استانها وجود دارد که با استفاده از آن میتوان هدف گذاری دشمنان را خنثی کرد بنابراین نقاط امید باید در استانها برجسته شود و با تلاش همه کشور، میتوانیم در مقابل تزریق ناامیدی دشمن موفق شویم.
او در ادامه با اشاره به اینکه پاسخگویی بسیار مهم است، گفت: با کنشگری سریع و مناسب میتوان از مشکلات جلوگیری کرد. رفع شبهه نیز باید هرچه سریعتر توسط روابط عمومیها انجام شود.
عضو شورای اطلاع رسانی دولت با بیان اینکه «روابط عمومی بخشی تخصصی است» و بر ارتقا جایگاه آن تاکید کرد و افزود: شأن روابط عمومی ادارات باید حفظ شود و تلفیق آن با سایر بخشها باعث عقب ماندگی خواهد بود.
او گفت: در انتشار اخبار باید آینده را دید و نگاه فرا محلی برای رخدادها مورد توجه قرار گیرد بنابراین تکمیل کننده پازل دشمن نباشیم و چاره جویی یکی از مهمترین اقدامات اولیه برای پیشگیری از مشکلات است.