رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: بیماری‌های قلبی عروقی نخستین علت مرگ و میر در دنیا محسوب می‌شود و فشارخون بالا عامل مهم ابتلا به این بیماری است.

دکتر سید وحید حسینی گفت: بر اساس آمار‌های جهانی، بیماری‌های قلبی عروقی با ۱۸.۶ میلیون مرگ در سال، مهمترین عامل مرگ و میر در جهان است که معادل ۳۳ و ۵۹ صدم از کل موارد مرگ و میر محسوب می‌شود.

او گفت: این بیماری‌ها علت ۱۰ درصد از میزان سال‌های از دست رفته به علت مرگ زودرس و ناتوانی محسوب می‌شود و در کشور ما نیز، بیماری‌های قلبی عروقی علت ۴۶ درصد از کل مرگ‌ها و نخستین عامل مرگ و میر است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: بیماری فشارخون بالا مهمترین عامل خطر قابل تغییر مرگ و میر زودرس ناشی از بیماری‌های قلبی و بیماری‌های مزمن کلیوی و سکته‌های مغزی در ایران و جهان است، بر اساس نتایج پیمایش ملی بیماری‌های غیر واگیر و عوامل خطر همراه در سال ۱۴۰۰ بیش از ۳۵.۶ درصد از جمعیت بالای ۱۸ سال در استان فارس، مبتلا به پرفشاری خون بوده اند.

او گفت: میزان آگاهی از بیماری پر فشاری خون در استان فارس ۶۲.۹۴ درصد بوده و این در حالی است که ۵۳.۳۶ درصد از بیماران در استان فارس تحت پوشش درمان بوده اند و ۴۸.۳۶ درصد از بیماران نیز درمان موثر دریافت می‌کردند.

شناسایی بیماران مبتلا به پرفشاری خون و ارائه خدمات مراقبتی به این بیماران بر اساس سطح بندی خدمات به ویژه خدمات تخصصی در کلینیک‌های تخصصی فشارخون، از اهداف دانشگاه در کنترل این عامل خطر مهم در بیماری‌های قلبی و عروقی است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار