دبیر ستاد ملی گرد و غبار، مساحت کانون‌های گرد و غبار در کشور عراق به عنوان همسایه غربی ایران را حدود ۲۴ میلیون هکتار اعلام کرد.

علی‌محمد طهماسبی بیرگانی گفت: حدود ۲۴ میلیون هکتار کانون گرد و غبار در کشور عراق به عنوان همسایه غربی ایران وجود دارد و این کشور باید مدیریت این کانون‌ها را به صورت جدی در دستور کار خود قرار دهد.

او می گوید: در قالب برنامه‌های کوتاه مدت و اضطراری، به زودی گروهی برای ارزیابی موضوع، اقدامات عملیاتی و اجرایی و انتقال تجربه عازم کشور‌های همسایه خواهند شد.

طهماسبی بیرگانی می گوید: نشست وزیران ۱۲ کشوری که از منظر گسیل گرد و غبار بر کشور ما تاثیر دارند، در تیرماه امسال در تهران برگزار خواهد شد و قرار است برنامه عمل منطقه‌ای برای حوزه خلیج فارس، به ویژه برای کشور‌هایی که بیشترین گسیل گرد و غبار را دارند، اجرا کنیم.

دبیر ستاد ملی گرد و غبار می‌گوید: با تصویب اقدامات پیشنهادی کشور، بتوان در طولانی مدت با همکاری مجامع بین المللی، طرح مقابله با گرد و غبار را با چشم انداز روشن‌تری پیگیری کرد.

این مقام مسئول گفت: مطالبه‌گری در زمینه گرد و غبار در مجامع بین‌المللی در حال پیگیری است و در آینده تصمیماتی در سطوح بالای کشور اتخاذ می‌شود.

به گفته طهماسبی بیرگانی، ۲ برنامه عمل زیرمنطقه‌ای گرد و غبار برای غرب آسیا شامل؛ کشور‌های عراق، سوریه، ایران و کشور‌های حاشیه خلیج فارس و برای آسیای میانه شامل؛ همسایه‌های شرق، شمال و شمال شرق از جمله کشور‌های ترکمنستان و ازبکستان تدوین شده است و قصد داریم با کمک کمیسیون اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل متحد برای آسیا و اقیانوسیه (اسکاپ SCAP)، مرکز آسیا و اقیانوسیه برای توسعه مدیریت اطلاعات بلایا (اپدیم APDIM)، برنامه محیط زیست سازمان ملل (UNEP) و برنامه عمران ملل متحد (UNDP) برای آن‌ها اقدام کنیم.

برچسب ها: گرد و خاک ، وضعیت جوی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۷ ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۱
خسارت جنگ رو که از عراق نمی گیرد حداقل این 1000میلیارد دلار رو خرج بیان زدایی در عراق و ایران کنید
Iran (Islamic Republic of)
دلسوز
۱۵:۳۷ ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۱
درود، سالها از این قضیه میکذرد و هر سال بدتر میشود، آیا مسئولی پیدا نمیشود که واقعا مسئولانه در تلاش باشد برای رفع این مصیبت، واقعا تاسفباره.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۶ ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۱
سلام ،

شبیه سازی می کنیم ،
شبیه سازی سرکشی ، مثل طوفان ،
گروه هایی مثل مقتدا صدر ایجاد می کنیم ،

پیمان اشراقی،
خلیفه پنجم .