بزرگداشت حکیم عمر خیام با حضور شاعران و فعالان ادبی در سرسرای اجتماعات نهاد کتابخانه‌های عمومی خاش سیستان و بلوچستان برگزار شد.

 در مراسم  بزرگداشت حکیم عمر خیام  شاعران برتر خاش مانند عبدالناصر ریگی، اکبر صوری زهی، عبدالغنی ریگی، اسلم کرد، بشیر یادگاری و فرشته حسین زهی زمانی با سرودن اشعاری بر پاسداشت زبان و ادب فارسی تاکید کردند.

همچنین گروه‌های توانمند موسیقی سنتی استاد سوریزهی، استاد شعلی بر با اجرا‌های دلنشین و استاد شهرکی با هنر زیبای خط و نقاشی از کوزه و خانم‌ها ریگی و کردی با دکلمه رباعیات و مقاله نقش آفرینی کردند.

رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی خاش در این مراسم گفت: بزرگداشت شاعران نامی کشور مانند فردوسی و خیام و سعدی و حافظ و مولانا در حقیقت زنده نگهداشتن تاریخ و فرهنگ و ادب و عرفان و دین و معنویت در کشور است.

محمدانور ایمانی فر گفت: حکیم عمر خیام نیشابوری یکی از نخبگان علمی و فرهیختگان عصر خود به شمار می‌رود و هم اینک نیز بعد از گذشت قرن‌ها یاد و نام و جاویدان و زنده است.

مهدی شهنوازی شهردار خاش نیز گفت: امروزه حکیم پرآوازه نیشابور با ترجمه و انتشار گسترده رباعیاتش به اکثر زبان‌های زنده دنیا، زبانزد بسیاری از اهل معنا و معرفت در سراسر جهان بوده است.

او گفت: دستاورد‌های علمی خیام در زمینه‌های ریاضیات و نجوم، همچون حل معادلات چند مجهولی و تقویم جلالی پس از گذشت چندین قرن از حیات او، مورد توجه مراکز علمی دنیا است.

رییس شورای شهر خاش نیز گفت: حکیم نامدار عمر خیام نیشابوری که خیامی، خیام نیشابوری و خیامی النّیسابوری هم نامیده شده، همه‌چیزدان، فیلسوف، ریاضی‌دان، ستاره‌شناس و شاعر رباعی‌سرای ایرانی در دوره سلجوقی بوده است.

دلاور شهنوازی گفت: گرچه جایگاه علمی خیام برتر از جایگاه ادبی اوست و لقبش «حجّةالحق» بوده، اما آوازه و شهرت جهانی خود را مدیون رباعیاتش است.

رییس شورای شهر خاش  گفت: رباعیات خیام به بیشترِ زبان‌های زنده برگردان شده و اهل علم و فضل و دانش از دستاورد‌های علمی و فرهنگی و ادبی وی بهره می‌برند.

او  با گرامیداشت روز حکیم عمر خیام نیشابوری این روز را به اصحاب علم و خرد و فرهنگ و ادب بویژه هنرمندان خاش و تمام کسانی که در راه شناخت و معرفی و بزرگداشت این شاعر نامی مجدانه می‌کوشند، تبریک گفت.

او از تلاش‌های شهردار، رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، مدیر نهاد کتابخانه‌های عمومی و اعضای انجمن شعر غزل خاش برای پاسداشت و ارج نهادن به مقام شاعران و اندیشمندان بزرگ ایرانی قدردانی کرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار