وزیر دفاع وپشتیبانی نیروهای مسلح در مراسم رونمایی از هواپیمای ترابری سبک «سیمرغ» گفت: تحقق ساخت و بهره برداری از این محصول راهبردی ملی نتیجه وعده و قول ما به ملت ایران بوده است.
امیر سرتیپ محمد رضا آشتیانی گفت: سرزمین پهناور ایران اسلامی به لحاظ موقعیت جغرافیایی و گستردگی منطقه ای، همواره امکان مواجهه با مخاطرات طبیعی گوناگون از جمله، سیل، آتش سوزی، زلزله را دارد؛ و وجود هواپیمای ترابری سبک در کنار بالگردهای امداد رسانی، کمک فراوانی در راستای خدمت رسانی به آحاد مردم، دستگاه ها، سازمانهای کشوری و لشکری خواهد کرد.
او گفت: وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح به عنوان یک سازمان قدرت ساز، اقتدار آفرین و پشتیبانی کننده از نیروهای مسلح، رسالت بسزایی در افزایش قدرت بازدارندگی جمهوری اسلامی دارد و در این راستا رفع نیازمندیهای نیروهای مسلح در عرصههای مختلف رزم زمینی، دریایی، هوایی و جنگ الکترونیک و گلوگاههایی که تعیین کننده پیروزی در عرصه نبردهای نامتقارن است، به عنوان اولویت اساسی و درجه اول وزارت دفاع با جدیت و شتاب هر چه بیشتر دنبال خواهد شد.
امیر سرتیپ آشتیانی درمورد ساختار هواپیمای ترابری سبک «سیمرغ» می گوید: این هواپیما برابر با طراحی و توسعه یافتهی هواپیماها هم نسل خود است که کاملاً متناسب با نیازهای مورد تقاضای دستگاههای کشوری و لشکری و همچنین لحاظ کردن شرایط آب و هوایی کشور و مطابق با استانداردها و مقررات بین المللی، سیستم پیشبرانهی آن، قطعات و پیکرهی آن به همت جوانان این مرز و بوم در وزارت دفاع و شرکتهای دانش بنیان، طراحی، تولید و ساخته شده است.
به گفته او ظرفیت تولید این نسل از هواپیما در کشور وجود داشته و در سالهای اخیر تمامی تستهای زمینی و پروازی و همچنین سیستم پیشرانهی هواپیمای ترابری سیمرغ به دست متخصصان صنعت هوایی وزارت دفاع در حال بررسی و انجام بوده است اکنون هواپیمای ترابری سبک «سیمرغ» اگر چه به لحاظ پلتفرم ساختاری مشابه نسلهای هم رده خود دارد، اما سیستم اویونیک، پیشرانهی هواپیما، قطعات جدید و قدرت مانور این پرنده، قابل مقایسه با نمونههای مشابه نیست و این محصول نهایی که بدست متخصصان داخلی ساخته و باز طراحی شده است زمینه، بستر و دانشی جدید را برای طراحی و ساخت هواپیماهای پیشرفتهتر به وجود آورده است.
او گفت: سبک بودن، میزان حمل بار، شعاع عملیات پروازی، تناسب با شرایط اقلیمی کشور، توان نشستن و برخاستن در باندهای کوتاه، چابکی و سریع بودن این هواپیما در خدمات رسانیهایی از قبیل آمبولانس هوایی و قابلیت فرود در باندهای خاکی را از ویژگیها و کاربردهای دیگر هواپیمای ترابری سبک «سیمرغ» است .
به گفته آشتیانی این محصول بومی نماد عینی یک محصول دانش بنیان است که با توسعه خط تولید آن شاهد افزایش توان حرفهای کشور در صنعت هوایی، قطعه سازی پیشرفته، ساخت و تولید اقلام «های تِک» و در نهایت پیشرفت صنعت هوایی کشور و شرکتهای دانش بنیان در عرصه جهانی خواهیم بود.
وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح معتقد است «هواپیمای ترابری سبک سیمرغ» از هر نظر منافع ملی کشور را تقویت میکند همچنین طراحی و ساخت این هواپیما علاوه بر ارز آوری قابل توجه، پایین آوردن هزینه ها، اشتغال مستقیم و غیر مستقیم، تحقق اقتصاد مقاومتی در وزارت دفاع، بلوغ فناورانه و صنعتی و در نهایت جام ظرفیتهای ملی برای تولید محصولی راهبردی و فناورانه، ورود صنعت هوایی کشور و به ویژه نیروهای مسلح را با باشگاه سازندگان هواپیماهای سنگین و فوق پیشرفته سرعت میبخشد.