سی ان ان در گزارشی نوشت: نرخ تورم در انگلیس در ماه آوریل در ۴۰ سال اخیر بی سابقه است و پیش بینی می‌شود تا پایان امسال به رقم بالاتری هم برسد.

قیمت‌ها با سریع‌ترین روند در دهه‌های اخیر رو به افزایش است و بحران هزینه‌های زندگی را ایجاد کرده است که مردم سراسر جهان، از جمله انگلیس را وادار به انتخاب دشوار بین اقلامی می‌کند که باید بخرند.

وبگاه سی ان ان در گزارشی به قلم جولیا هوروویتز نوشت: نرخ تورم در انگلیس در ماه آوریل به ۹ درصد رسید که در ۴۰ سال اخیر بی سابقه است و پیش بینی می‌شود تا پایان امسال به بالای ۱۰ درصد هم برسد. بر اساس آمار و ارقامی که چهارشنبه منتشر شد، قیمت بالای سوخت و هزینه سنگین گرم کردن (ساختمان ها) تنها بخشی از مشکل است. قیمت مواد غذایی نیز نسبت به یک سال پیش حدود هفت درصد افزایش یافته است.

بخش بزرگی از مشکل، قیمت فزاینده محصولات لبنی است. افزایش قیمت شیر، پنیر و تخم مرغ در ۱۲ ماه منتهی به آوریل به ۹/۵ درصد رسید. قیمت شیر پرچرب به بیش از ۱۲ درصد افزایش یافت. 

بر اساس تحلیل اخیر گروه «کایت کنسالتینگ» که متخصص در زمینه صنعت فرآورده‌های لبنی انگلیس است، ممکن است مشکلات و فشار بیشتری در راه باشد. بین سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱، قیمت یک پاکت شیر در انگلیس بین یک دلار و ۳۶ سنت تا یک دلار و ۴۹ سنت بود، در حالی که امسال ممکن است قیمت هر پاکت شیر به ۲ دلار و ۱۱ سنت برسد که به منزله افزایشی ۵۰ درصدی خواهد بود. اما علت این افزایش قیمت چشمگیر چیست؟ این امر تا حدی مربوط به عرضه و تقاضاست. شیوع کرونا موجب افزایش قیمت بسیاری از اقلام شد، چرا که اعمال محدودیت‌های کامل کرونایی موجب اختلال در زنجیره‌های عرضه جهانی شد. این امر تولید شیر را تحت تاثیر قرار داد، چرا که دامداران با افزایش قیمت کود و خوراک دام و نیز مقررات جدید زیست محیطی رو به رو شدند. در عین حال تقاضا برای فرآورده‌های لبنی به ویژه در کشور‌های پیشرفته در دوره بهبود (از کرونا) افزایش یافت.

سپس به اوکراین حمله شد که موجب دشوارتر شدن دسترسی به محصولاتی همچون گندم، کود و سوخت شد و در نتیجه هزینه‌ها برای دامداران که تولیدکننده محصولات لبنی هستند بار دیگر افزایش یافت. جان آلن، از مسئولان شرکت «کایت کنسالتینگ» گفت: «در حال حاضر مشکل اصلی ناشی از جنگ است.»

قیمت کود

یکی از بزرگترین مشکلات، قیمت فزاینده کود‌های نیتروژن است که در کشاورزی و دامپروری ضروری است.  قیمت کود قبل از حمله روسیه به اوکراین به علت افزایش قیمت گاز مایع طبیعی در سال گذشته رو به افزایش بود. کود‌های نیتروژن دار همچون کود اوره و نیترات آمونیوم از گاز طبیعی به دست می‌آیند.

حمله به اوکراین اوضاع را بدتر کرد. روسیه و متحدش بلاروس صادرکنندگان اصلی کود هستند، اما اکنون مشتریان کمی مایل به خرید از آن‌ها هستند. حدود ۱۸ درصد کود اوره و هفت درصد کود نیترات آمونیوم انگلیس از روسیه وارد می‌شود. دیپیکا تاپلیال، تحلیلگر «خدمات اطلاعاتی مستقل کالا» گفت: «روسیه صادرکننده بسیار بزرگ کود است و این در حالی است که تحریم‌های بسیار زیادی علیه آن‌ها اعمال شده است. این امر تامین کود را تحت فشار زیادی قرار می‌دهد.»

قیمت سوخت و خوارک دام

قیمت انرژی تنها در تولید کود مؤثر نیست. سوخت برای اداره مزارع و دامپروری‌ها ضروری است؛ مزارعی که تراکتور و دیگر ماشین آلات کشاورزی ممکن است بین ۱۶ تا ۲۰ ساعت در روز در آن‌ها کار کنند. ب

قیمت خوراک دام نیز افزایش یافته است. بر اساس برآورد اتحادیه ملی دامداران انگلیس، قیمت خوراک دام در طول دو سال گذشته ۷۰ درصد افزایش یافته است. قبل از جنگ، روسیه و اوکراین بیش از یک چهارم صادرات گندم جهان را به خود اختصاص می‌دادند. اما اختلال ناشی از ممنوعیت‌هایی که روسیه در بنادر اوکراین ایجاد کرد، قیمت‌ها را در ماه مارس به سطح بی سابقه‌ای رساند. قیمت‌ها نسبت به آن زمان کاهش جزئی یافته است، اما همچنان بسیار بالاست و در روز‌های اخیر با ممنوعیت صادرات گندم از هند دوباره افزایش یافته است.

اوضاع چگونه پیش خواهد رفت؟

معلوم نیست که فروشگاه‌های مواد غذایی قیمت شیر و دیگر فرآورده‌های لبنی را طبق پیش بینی‌های قابل توجه افزایش دهند. این فروشگاه‌ها از بیم این که که مبادا مشتریان خود را از دست بدهند، درباره افزایش قیمت اقلام ضروری احتیاط می‌کنند. تام هُلدِر، سخنگوی «کنسرسیوم خرده فروشی انگلیس» گفت: «بعضی از خرده فروشان حاضرند سود کمتری بکنند، اما همچنان مشتریان خود را داشته باشند. هیچ کسی دوست ندارد وارد خواربارفروشی شود که قیمت شیرش خیلی بالاست.».

بر اساس ارزیابی شرکت «کایت کنسالتینگ»، هزینه‌های کلی تولید برای دامداران از سال ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۳، ۲۹ درصد افزایش خواهد یافت. این در حالی است که یارانه‌های دولت هم رو به کاهش است و اوضاع را دشوارتر کرده است.

افزایش قیمت مواد غذایی بیش از همه به خانوار‌های فقیرتر آسیب خواهد زد. بر اساس نظرسنجی که ایپسوس این هفته منتشر کرد، حدود یک چهارم انگلیسی‌ها به خاطر بحران هزینه‌های زندگی برخی از وعده‌های غذایی خود را حذف کرده اند. دیوید بیسلی، رئیس برنامه جهانی غذای سازمان ملل هشدار داده است افزایش قیمت مواد غذایی موجب بروز ناآرامی‌های اجتماعی در برخی نقاط جهان خواهد شد.

در حالی که قیمت‌ها برای کمک به حفظ کسب و کار دامداران و کشاورزان بالاتر می‌رود، پیش بینی می‌شود تقاضا کم کم آغاز به کاهش یابد و این امکان فراهم شود تا بازار خود را بازتنظیم کند، اما زمان آن معلوم نیست.

بیشتر بخوانید:

لیز تراس: انگلیس با وضعیت اقتصادی بسیار دشوار مواجه است

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار