مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی قم گفت: مشارکت همه دستگاه‌ها و به ویژه کسبه در مرمت بازار کهنه ضروری است.

علیرضا ارجمندی در جلسه‌ای که با کسبه بازار کهنه در مورد مشارکت در مرمت بازار برگزار شد، با اشاره به تفاهم‌نامه سه‌جانبه شهرداری، میراث‌فرهنگی و هیئت امنای بازار گفت: میراث‌فرهنگی قم متعهد به مرمت سقف، شهرداری قم متعهد به بهسازی کف بازار و هیئت امنا و کسبه بازار، متعهد به مرمت قسمت‌های داخلی و نمای در‌های ورودی مغازه‌ها شده‌اند.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی قم با قدردانی از مشارکت شهرداری در مرمت بازار تاریخی شهر گفت: شهرداری با اصلاح زیرساخت‌ها و کف‌سازی بازار کهنه به تعهدات خود عمل کرده است.

او در ادامه از اختصاص حدود ۵ میلیارد تومان از محل اعتبارات ملی و استانی برای عملیات مرمت مجموعه تاریخی بازار قم شامل بازار کهنه، نو و تیمچه طبق تعهدات میراث‌فرهنگی در این تفاهم‌نامه خبر داد و گفت: اقدام‌های مرمتی شامل استحکام بخشی پایه‌ها، سبک‌سازی، عایق‌کاری و مرمت بام، اندود کاهگل و کف‌پوش بام، مرمت پوشش استحفاظی تیمچه بزرگ، ساخت و مرمت در‌های چوبی سنتی، نصب درب‌های تیمچه خواهد بود.

ارجمندی با تاکید بر اهمیت مشارکت و همراهی کسبه در بازسازی بازار سنتی گفت: سامان‌دهی بازار کهنه بیش از هر چیز نیازمند مشارکت کسبه دستگاه‌های اجرایی و بخش خصوصی است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی قم با اشاره به اهمیت بازار کهنه در هویت بخشی تاریخی به شهر گفت: بازار کهنه قم برای سامان‌دهی و تبدیل آن به بازارچه دائمی صنایع‌دستی نیازمند تسهیلات و همکاری سایر دستگاه‌های اجرایی است.

بازار کهنه قم با عمر بیش از حدود ۴۵۰ سال که قدمت آن به دوران صفویه و قاجاریه بازمی‌گردد کارگاه‌های صنایع‌دستی ازجمله رنگرزی سنتی، چاقوسازی، خراطی، نجاری، منبت‌کاری و … در آن فعال است.

این بازار در اواخر سال ۷۶ به ثبت ملی میراث‌فرهنگی رسید

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار