قالیباف:

فراکسیون محیط زیست درباره آلودگی هوای ایران گزارش می‌دهد

آقای قالیباف رئیس مجلس گفت که در نشست‌های علنی هفته‌های آینده، گزارش فراکسیون محیط زیست مجلس در مورد آلودگی هوا خوانده خواهد شد.

آلودگی هوا امروز و در هفته‌های گذشته باعث تعطیلی مدرسه‌ها و اداره‌ها در چندین استان کشور شده است.

به گفته کارشناسان زیست محیطی، این آلودگی ناشی از گرد و غباری است که به علت سدسازی‌های ترکیه بر روی چند رودخانه مانند دجله و فرات انجام شده است.

پیشتر و فروردین ماه که شاخص آلودگی هوا در تهران به ۵۰۰ رسیده بود، سرپرست مرکز ملی هوا و اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست اعلام کرد پروژه سدسازی ترکیه موسوم به «گاپ» بخشی از حقابه دجله و فرات را قطع کرده و پایین دست این رودخانه‌ها در کشورهای غربی ایران، منشأ گرد و غبار شده‌اند.

۲۰ اردیبهشت ماه، وزیرامور خارجه که در نشست علنی مجلس گفت سدسازی‌های ترکیه برای جمهوری اسلامی ایران قابل قبول و قانع کننده نیست.

آقای امیرعبداللهیان گفت که از وزیر امور خارجه ترکیه خواسته «به رسم همسایگی» توجه جدی به سدسازی‌ها روی رودخانه ارس انجام دهد.

با این حال سدسازی ترکیه تنها علت این آلودگی اعلام نشده؛ نماینده اهواز در مجلس هفته پیش گفت که «خشکسالی و سیاست‌های غلط آبی، انتقال آب از سرشاخه‌ها و تعیین نشدن حقابه تالاب شادگان، هورالعظیم و تالاب‌های دیگر جنوب استان خوزستان موجب شده ریزگردها، هوای خوزستان را آلوده کند.»

۲۸ ارديبهشت ماه رئیس جمهور در هیئت دولت به سازمان محیط زیست مأموریت داد با همکاری وزارت امور خارجه و دستگاه‌های‌های دیگر، با کشورهای همسایه رایزنی شود تا مشکل آلایندگی هوا را حل کنند.

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار