گرانی‌های روزافزون مواد اولیه، روز به روز عرصه را بر تولیدکنندگان سوغات خوراکی استان‌ها تنگ کرده است.

گز، پولکی، قطاب، تنها تعدادی از سوغات خوراکی استان‌های کشورمان هستند که به نوعی میراث معنوی کشورمان محسوب می شود؛ اما گرانی‌های روزافزون مواد اولیه، روز به روز عرصه را بر تولیدکنندگان این خوراکی‌ها تنگ‌ کرده و بیم آن می‌رود که تولیدکنندگان به دلیل سرمایه کم برای تولید سوغات، از حفظ این میراث معنوی سرباز زنند.

حال جای سوال است که چه نهادی، وظیفه حمایت از این تولیدکنندگان را برعهده دارد؟

فرهاد غلامعلی فلاح، مدیرکل حمایت از تولید معاونت صنایع دستی، در این باره بیان کرد که در راستای حمایت از تولید صنایع دستی همه ساله اعتبارات مختلفی در قالب تسهیلات ارزان قیمت به صنعتگران صنایع دستی اعطا می‌شود؛ اما حمایت از تولیدکنندگان سوغات خوراکی، در حیطه فعالیت این نهاد نمی‌گنجد.

این در حالی است که هرکدام از معاونت‌های میراث فرهنگی، حمایت از تولیدکنندگان سوغات را زیرمجموعه معاونت دیگر می‌دانستند.

با پیگیری خبرنگار ما از روابط عمومی معاونت گردشگری، این نهاد نیز از وظیفه تخصیص بودجه معاونت گردشگری به تولیدکنندگان سوغات خوراکی استان‌ها سر باز زد و تخصیص بودجه را در حوزه فعالیت وزارت صمت دانست!

این گونه که از پیگیری‌ها مشخص شد، وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، حمایت مالی از تولیدکنندگان سوغات استان ها را در حیطه فعالیت های خود نمی داند؛ سوغاتی که فراموشی آن، به مثابه از دست رفتن هویت و میراث معنوی کشور است. 

گزارش از مرضیه میرزائی علی آبادی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
دلسوز
۱۴:۵۱ ۰۴ خرداد ۱۴۰۱
درود، واقعا تاسفباره که این هویتها از بین بره، باید بخش گردشگری به جدیت به این امر رسیدگی کنه و هیچ اهمالی در این قضیه مورد قبول و توجیه نیست
آخرین اخبار