رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی تربت حیدریه از افتتاح موزه کدکن همزمان با هفته میراث‌فرهنگی خبر داد.

علی محمدی گفت: منطقه کدکن به دلیل وجود جاذبه‌های متعدد در حوزه‌های تاریخی، فرهنگی، مشاهیر، صنایع‌دستی و میراث معنوی قابلیت ایجاد موزه‌های تخصصی دارد.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی تربت حیدریه گفت: این منطقه به‌دلیل پیشینه تاریخی و غنی و هم‌چنین وجود اشیای تاریخی و باستان‌شناسی فراوان در مجموعه تاریخی فرهنگی شیخ حیدر کدکنی، این اداره با مشارکت مردم محلی و ادارات و نهاد‌های سطح بخش تلاش کرد تا نخستین موزه شهر کدکن را با محوریت نمایش کشفیات اشیای باستان شناسی ایجاد کند.

محمدی گفت: خوشبختانه پس از اطلاع‌رسانی عمومی در منطقه کدکن در زمینه ایجاد این موزه، اشیای اهدایی زیادی برای نمایش در این موزه تحویل داده شد و همچنین آثار تاریخی و باستانی که در گذشته از منطقه کدکن کشف شده و به دلیل عدم مکان مناسب برای نگه داری به مکان‌های دیگر منتقل شده به این موزه بازگردانده شد.

او گفت: در موزه کدکن اشیاء تاریخی بدست آمده از کاوش‌های باستان‌شناسی، اشیاء سفالی و فلزی، سنگ قبرها، کاشی‌های تاریخی، نسخه‌های خطی و وقفی، غرفه چله‌خانه و سایر موارد مرتبط با میراث‌های معنوی منطقه کدکن برای بازدید عموم به نمایش گذاشته شده است.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی تربت حیدریه گفت: با توجه به اینکه مجموعه تاریخی فرهنگی شیخ حیدر کدکنی از قدمت بسیاری برخوردار است و خود بنای ساختمان نشان دهنده تاریخ معماری این منطقه است، این بنا به عنوان مکان موزه کدکن معرفی و انتخاب شده است.

محمدی گفت: مردم فرهنگ دوست منطقه کدکن می‌توانند در صورت تمایل اشیا و آثار تاریخی خود را که در منازل نگهداری می‌کنند، ضمن دریافت رسید و استفاده از سایر مزایای اداره میراث فرهنگی شهرستان، با حفظ نام برای نمایش در معرض عموم به این موزه تحویل دهند.» در پایان این مراسم ۸ نفر از اهداکنندگان اشیای تاریخی به این موزه و فعالان حوزه میراث فرهنگی توسط نماینده مجلس تقدیر شدند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.