حجم زیاد شیرابه‌ها از محل دپوی زباله‌ در قائم شهر مانند بک جوی وارد رودخانه تلار شده است.

کاویان مدیر کل محیط زیست مازندران گفت: جاری شدن حجم زیادی از شیرابه‌ها به رودخانه تلار قائم شهر حاصل چهار دهه مدیریت نشدن زباله است.

او می‌گوید: مدیران قبلی محیط زیست استان وشهرستان بار‌ها و بار‌ها در خصوص ساماندهی و مدیریت پسماند قائم شهر با مسئولان مرتبط مکاتبه کردند، اما این اداره یک نهاد نظارتی است و استانداری، فرمانداری و شهرداری باید پیگیر ساماندهی زباله‌ها باشد.

کاویان گفت: دو هقته قبل نیز در همین محل زباله‌های عفونی کشف و با توجه به مجاورت محل تخلیه زباله با رودخانه تلار و آلودگی محیط زیستی پرونده شکایت نیز تشکیل شده بود.

اجرای طرح کارخانه کمپوست زباله برای مدیریت پسماند‌ها سال ۱۳۸۳ در چهار شهرستان مازندران از جمله قائم شهر مصوب و در همان زمان اعتبار مناسبی برای اجرای این طرح‌ها داده شده بود.

به گفته مدیر کل محیط زیست مازندران در همان سال‌ها سوله کارخانه کمپوست قائم شهر نصب و بخشی از تجهیزات مورد نیاز نیز تامین شده بود، اما در دهه ۹۰ و به دلایلی نامعلوم این تجهیزات به شهر‌های دیگر منتقل شد.

کاویان  می‌گوید: اعتبارات خوبی در سال‌های گذشته برای مدیریت پسماند مازندران اختصاص داده شده بود اما به جای اینکه این بودجه ها برای حل مشکل یک یا دو منطقه هزنیه شود در چند طرح هزینه شد و به سرانجام نرسید.

روزانه ۱۵۰ تن زباله تولیدی قائمشهر و روستا‌های اطراف آن در پنج کیلومتری جاده کیاکلا به سمت قائمشهر و در کنار رودخانه تالار دپو می‌شود.

رودخانه تلار از ارتفاعات جنوب قائمشهر و رشته کوه‌های البرز در سوادکوه سرچشمه می‌گیرد و در منطقه دوآب با رودخانه کبیر ترکیب شده به موازات جاده سوادکوه تا قائمشهر جریان دارد و در محل روستای ملک وارد دریای خزر می‌شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.