نماینده فرماندهی ارشد نظامی ارتش در استان فارس گفت: آزادسازی خرمشهر یکی از گسترده ترین، به یاد ماندنی ترین، معروف ترین، پیچیده‌ترین و با ارزش‌ترین عملیات‌های دوران دفاع مقدس بود.

سرهنگ ستاد جعفر غلام نژاد نماینده فرماندهی ارشد نظامی ارتش در استان فارس و هیئت معارف جنگ شهید سپهبد علی صیاد شیرازی در اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان فارس گفت: عملیات بیت المقدس در ۱۰/۲/۶۱ با رمز مبارک "یا علی ابن ابی طالب" در سه مرحله در منطقه‌ای به وسعت ۶ هزار کیلومتر مربع به مدت ۲۵ روز با هدف آزادسازی خرمشهر آغاز شد.

این عملیات یکی از گسترده ترین، به یاد ماندنی ترین، معروف ترین، پیچیده‌ترین و با ارزش‌ترین عملیات‌های دوران دفاع مقدس بود.

از دست آورد‌های نظامی و سیاسی این نبرد بسیار عظیم میتوان گفت که با پایان این نبرد، جنگ ایران و عراق وارد مرحله جدیدی شد.

مرحله‌ای که رژیم بعث عراق در وضعیت انفعالی و نیرو‌های مسلح ایران در موضع برتری و قدرت نظامی قرار گرفته و بعد از این نبرد، جمهوری اسلامی راهبرد ((تعقیب و تنبیه متجاوز)) را در دستور کار خود قرار داد که برای تحقق این راهبرد و تن دادن رژیم بعث عراق به پذیرش تمامی شرایط و خواسته‌های به حق ایران، اقدام به نبرد‌های برون مرزی کرد.

از نتایج و دستاورد‌های دیگر این نبرد میتوان به تغییر نگرش و باور‌های جهانی نسبت به توانمندی و خلاقیت نیرو‌های مسلح و وادار کردن سازمان‌های بین المللی به موضع گیری وصدور دومین قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل ذکر نمود. همچنین باعث تردید وتجدید نظر حامیان رژیم بعث عراق در کمک‌های مالی، سیاسی و نظامی شد.

از جمله مهم‌ترین دلایل پیروزی نیرو‌های مسلح در این عملیات غرور آفرین؛ رهبری و مدیریت مدبرانه امام (ره)، همکاری و همدلی بین ارتش و سپاه، انسجام و وحدت ملی در کشور، برنامه ریزی صحیح علمی نظامی و ترکیب تدبر و عقلانیت با روحیه شهادت طلبی بود.

سرهنگ غلام نژاد نویسنده کتاب نبرد‌های ارتشیان فارس در دفاع مقدس گفت: از نکات برجسته و اقدامات ویژه و سرنوشت ساز ارتش در عملیات بیت المقدس:

۱. گروه مهندسی ارتش در این عملیات برای عبور پرسنل رزمنده و تجهیزات نظامی سبک و سنگین از روی رودخانه کارون، حد فاصل شمال دارخوین تا سلیمانیه با احداث ۵ پل شناور «پی ام پی» در طول ۴۰ کیلومتر نقش بسیار مهمی در پیروزی این عملیات ایفا کرد.

۲. تخریب پل شناو و تدارکاتی استراتژیک عراق بر روی رودخانه اروند با هواپیمای جنگنده «اف۴» توسط خلبان محمود اسکندری که راه تدارکاتی، فرار و عقب نشینی نیرو‌های عراقی مسدود و باعث شد حدود ۱۹ هزار نفر از قوای متجاوز اسیر و ۱۶ هزار نفر کشته و زخمی شوند.

۳. نیروی دریایی ارتش در این عملیات با ۳۰۰ فروند قایق جمینی با راننده آموزش دیده باعث عبور و تسهیل قسمتی عمده‌ای از نیرو‌ها از رودخانه کارون شد.

۴. هوانیروز ارتش در این عملیات بیش از ۱۰۰ فروند بالگرد‌های مختلف جنگی و ترابری به کار گرفت و نقش مهمی در پیروزی این عملیات داشت.

۵. نیروی هوایی ارتش با ۳۵۷۷ سورتی پرواز جنگی و شناسایی (قبل، حین و بعد از عملیات) نقش بسیار موثری در پیروزی این عملیات داشته است.

۶. دفاع هوایی و پدافند هوایی با استفاده از هواپیما‌های رهگیر شکاری و استقرار سه پایگاه پدافند موشکی هاوگ و راپیر در منطقه عملیات با ابتکار شهید سر لشکر منصور ستاری باعث انهدام ۶۰ فروند هواپیمای جنگی عراقی شد.

۷. در این عملیات، ۳۰ گردان توپخانه صحرایی ارتش، جهنمی از گلوله و آتش بسیار سنگین روی نیرو‌های عراقی ایجاد کرد.

۸. حمل و ترابری ۶ هزار رزمنده تازه نفس از مشهد مقدس به پایگاه امیدیه در استان خوزستان با هواپیما‌های بوئینگ (جامبوجت) ظرف یک شب در مورخه ۱۹/۲/۶۱،

۹. تصمیم و تدبیر به موقع شهید صیاد شیرازی در مرحله پایانی، سرنوشت ساز و هدایت این عملیات با تغییر در مانور جهت «احاطه خرمشهر»

۱۰. یگان‌های عمده رزمی و پشتیبانی رزمی نیروی زمینی ارتش در این عملیات؛ لشکر ۱۶زرهی، لشکر۹۲ زرهی، لشکر۲۱پیاده، تیپ۵۸تکاور ذوالفقار، تیپ۵۵ هوابرد، تیپ۳۷زرهی، تیپ۲۳نیروی مخصوص، تیپ۳لشکر۷۷پیاده، گروه۲۲توپخانه، گروه۳۳توپخانه، گروه۴۱۱مهندسی رزمی، گروه۴۱۴پل شناور و گروه ۰۱ مخابرات.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار