احتمال بروز تب کریمه کنگو با شروع فصل گرما

مدیرکل دامپزشکی چهارمحال و بختیاری گفت: با شروع فصل گرما و افزایش فعالیت کنه‌ها، احتمال شیوع بیماری تب کریمه کنگو افزایش می‌یابد.

محمد اسدی گفت: بیماری تب کریمه کنگو جزو بیماری‌های مشترک بین انسان و دام است؛ با وجود اینکه احتمال بروز این بیماری در همه ایام سال وجود دارد، اما احتمال شیوع بیماری تب کریمه کنگو در فصل گرم بیش از دیگر ایام سال است.

در حال حاضر این بیماری در استان مشاهده نشده است.

دام آلوده به ویروس تب خونریزی دهنده کریمه کنگو به ظاهر سالم است و علامت خاصی ندارد؛ این بیماری با وجودی که در دام بدون علامت است، اما در انسان علائم خطرناک و حتی کشنده‌ای دارد، از طرفی واکسنی برای این بیماری وجود ندارد.

تب خونریزی دهنده کریمه کنگو یک بیماری ویروسی کشنده مشترک بین انسان و دام است؛ این بیماری در انسان معمولا با تب آغاز می‌شود و بیمار پس از تب کردن علائمی مثل حالت تهوع، بی اشتهایی، اسهال، استفراغ خونی، ضعف و درد شدید عضلانی و خونریزی زیر پوستی را تجربه می‌کند و احتمال مرگ در مبتلایان زیاد است.

مهم‌ترین عامل انتقال ویروس این بیماری کنه است؛ اگر افرادی که با دام زنده در ارتباط هستند، با دست کنه‌ها را از بدن گوسفندان جدا کنند احتمال نیش زدن دست انسان وجود دارد که این بیماری موجب انتقال به فرد می‌شود، حتی این بیماری پس از انتقال به فرد، می‌تواند قابل انتقال به فرد دیگر باشد.

نگه‌داری گوشت گرم به مدت ۲۴ ساعت در یخچال موجب از بین رفتن ویروس بیماری تب خونریزی‌دهنده کریمه کنگو می‌شود، چون با گذشت این زمان مقداری از PH گوشت کاهش یافته و این رخداد منجر به از بین رفتن ویروس می‌شود.

برای پیشگیری از شیوع بیماری ضروری است که ذبح دام‌ها در کشتارگاه‌های مجاز انجام شده و لاشه دام زمان لازم را در سردخانه برای غیر فعال شدن عامل احتمالی بیماری سپری کند.


بیشتر بخوانید


 سم پاشی بدن دام و جایگاه نگه‌داری دام در آستانه فصل گرم سال از سوی دامداران ضروری است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار