کاخ سفید: سفر دو مقام آمریکایى به عربستان برای رایزنی درباره ایران و انرژی بود

کاخ سفید سفر دو مقام ارشد آمریکایی به عربستان برای رایزنی در مورد ایران و تامین انرژی را تایید کرد.

کارین ژان پیر، سخنگوی کاخ سفید دیروز پنجشنبه گفت دو مقام ارشد آمریکایی این هفته برای گفتگو و رایزنی در مورد آنچه فعالیت بی ثبات کننده ایران در منطقه ادعا می‌شود، تامین انرژی جهانی و مسائل منطقه‌ای به عربستان سعودی سفر کرده اند.

برت مک گورک، هماهنگ کننده خاورمیانه و شمال آفریقا و آموس هاچشتاین، مشاور ارشد وزارت امور خارجه در امور امنیت انرژی، با مقامات ارشد سعودی در ریاض دیدار کردند.

ژان پیر در یک نشست خبری تاکید کرد که برت مک‌گورک و آموس هاچشتاین برای پیگیری گفتگو‌ها در مورد طیف وسیعی از موضوعات از جمله آنچه فعالیت بی ثبات کننده ایران در منطقه ادعا می‌شود، تضمین تامین پایدار انرژی جهانی و سایر مسائل منطقه‌ای در ریاض بودند.

وی گفت: این سفر برای بررسی تعامل با عربستان سعودی در زمینه امنیت انرژی بود. اوپک پلاس تصمیمات خود را در رابطه با سطح تولید و صادرات نفت خواهد گرفت. ما با همه تولیدکنندگان مربوطه در مورد شرایط بازار از جمله عربستان سعودی در حال رایزنی هستیم.

پایگاه اکسیوس پیشتر به نقل از سه مقام فعلی و سابق آمریکایی فاش کرد دو تن از مشاوران ارشد جو بایدن برای گفتگو در مورد توافق احتمالی میان عربستان، رژیم صهیونیستی و مصر در یک سفر محرمانه به عربستان رفته اند. گفته می‌شود این توافق برای افزایش تولید نفت و گسترش روابط دوجانبه واشنگتن و ریاض بوده است.

آمریکا از عربستان سعودی، بزرگترین صادرکننده نفت خام جهان، خواسته است تا تولید نفت را افزایش دهد تا قیمت‌هایی را که از زمان حمله روسیه به اوکراین افزایش یافته است، کاهش دهد.

بایدن زمانی متعهد شد که عربستان را از محور اصلی سیاست‌های خود کنار بگذارد که روابط بین دو کشور بر سر مسائلی از قبیل قتل جمال خاشقجی تیره شد. با این حال، افزایش تولید نفت یک درخواست دیرینه دولت بایدن از دولت عربستان بوده است؛ اما سعودی‌ها تاکنون نسبت به آن تمایلی نشان نداده اند. بایدن برای رای جمع کردن در انتخابات میان دوره‌ای آمریکا، به کاهش قیمت گاز نیاز دارد. آمریکا همچنین خواهان افزایش تولید نفت عربستان است تا بتواند طیف گسترده‌ای از تحریم‌ها را علیه روسیه اعمال کند.

گفتنی است، سعودی‌ها تاکنون به توافق خود با روسیه بر سر سطح تولید نفت پایبند بوده اند. اما این قرارداد در ماه سپتامبر منقضی می‌شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار