مدیر سلامت خانواده و جمعیت مرکز بهداشت استان همدان گفت:۱۲درصد جمعیت استان بالای ۶۰ سال دارند و تعداد سالمندان همدان از میانگین کشوری بالاتر است.

شهلا نوری گفت: مهمترین شاخص جمعیتی، نرخ باروری کلی یا Total fertility rate است؛ یعنی متوسط تعداد فرزندی که یک خانم، در طول دوران باروری خود به دنیا می‌آورد.

او گفت: وقتی میانگین باروری کلی کمتر از نرخ جانشینی (۲.۱) است، بدان معناست که در این جامعه هر زن به طور متوسط خودش را با یک فرزند دختر جایگزین نمی‌کند و در طول گذر زمان می‌تواند منجر به اُفت، صفر شدن و یا در صورت تداوم منجر به رشد منفی جمعیت شود.

مدیر سلامت خانواده و جمعیت معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ابن سینای همدان در رابطه با نرخ باروری در استان همدان گفت: براساس آخرین آمار، اکنون نرخ باروری در استان همدان ۱.۶۵ بوده و به کمتر از حد جانشینی رسیده است.

استان همدان چهارمین استان پیر کشور به شمار می‌رود.

نوری گفت: در سال‌های اخیر فاصله بین ازدواج تا تولد فرزند اول افزایش پیدا کرده است، و  فاصله بین ازدواج تا تولد فرزند اول در استان همدان، حدود پنج سال و فاصله بین تولد فرزند اول و دوم، ۵.۵ سال است.

او گفت: از اهداف برنامه‌های افزایش باروری، کاهش فاصله بین موالید و کاهش فاصله بین ازدواج و فرزند اول است.

مدیر سلامت خانواده و جمعیت معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: میانگین سن ازدواج برای دختران ۲۵ سال و برای پسران ۳۰ سال و افزایش سن ازدواج و افزایش طلاق از عوامل کاهش باروری است.

نوری در رابطه با کاهش میزان نرخ باروری در استان گفت: عوامل متعدد فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی در این مسئله تأثیرگذار است که مطالعات نشان داده، بحث فرهنگی و سبک زندگی نقش پررنگی در خانواده‌های با تعدادفرزندان کمتر داشته است.

او گفت: اواخرسال گذشته قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت ابلاغ شد و برنامه ریزی در راستای اجرایی کردن قانون براساس دستورالعمل‌های ابلاغی وزارت بهداشت در دانشگاه علوم پزشکی همدان نیز انجام شده است.

مدیر سلامت خانواده و جمعیت معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: برنامه‌های آموزشی، فرهنگسازی ارتقاء مراقبت دوره بارداری، ترویج زایمان طبیعی، ارتقاء آموزش حین ازدواج، منع استفاده از واژه بارداری پرخطر و ناخواسته و جایگزینی آن با بارداری نیاز به مراقبت ویژه، ممنوعیت توزیع رایگان یا یارانه‌ای اقلام پیشگیری از بارداری، ممنوعیت عقیم سازی زنان و مردان، نظارت و محدودیت در ارائه داروی سقط جنین به داروخانه‌ها، پیشگیری، نظارت و پایش جدی بر سقط‌های عمدی و آموزش دانشجویان علوم پزشکی و کارکنان از جمله اقداماتی بوده که در این راستا صورت گرفته است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.