کارشناس مسائل منطقه اقیانوسیه تاکید آمریکا در تلاش برای به سیطره در آوردن مناطقی است که از جانب چین در آنجا احساس خطر می‌کند.

ساندر نات باتارای، رئیس مرکز مطالعات چین در نپال تاکید کرد چارچوب اقتصادی پیشنهادی آمریکا موسوم به همکاری‌های هند و اقیانوس آرام، راهبردی برای گسترش استیلای واشنگتن در این منطقه است.

به گزارش خبرگزاری شینهوا، باتارای در این گفت: چارچوب اقتصادی که روز دوشنبه گذشته در سفر جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا به ژاپن راه اندازی شد، تلاشی برای اقتصادی نشان دادن گفتگو‌های امنیتی است.

او در ادامه افزود: شکی نیست که ائتلاف چهارگانه شامل ژاپن، هند، استرالیا و آمریکا در درجه اول با هدف مقابله با چین است که واشنگتن آن را تهدیدی بزرگ برای برتری جهانی فراملی خود در دوران پس از جنگ جهانی دوم می‌داند.

این کارشناس نپالی تاکید کرد علاوه بر این، این چارچوب اقتصادی توسط بسیاری از کارشناسان به عنوان یک ترفند آمریکایی برای تأسیس سازمانی است که کاملا تحت نظارت و کنترل ضمنی واشنگتن کار می‌کند. این چارچوب اقتصادی قطعا در راستای گسترش ماجراجویی برتری جویی آمریکا در منطقه هند و اقیانوس آرام فعالیت می‌کند و سود قابل توجهی برای کشور‌های عضو ندارد.

باتارای تایید کرد قابلیت‌های چین هم از نظر کمیت هم از نظر کیفیت، بیشتر از ژاپن، استرالیا یا هند است و او معتقد است با توجه به پیشرفت‌های فنی چین، تلاش‌ها برای مهار رشد آن توسط هر قدرتی قابل درک است.

چارچوب اقتصادی هند و اقیانوس آرام برای رفاه، تلاشی است برای نجات بخشی از مزایای مشارکت در یک توافق تجاری گسترده‌تر مانند توافقی که ترامپ از آن خارج شد، محسوب می‌شود. این توافق اکنون به نام توافق جامع و مترقی برای مشارکت کشور‌های حوزه اقیانوس آرام شناخته می‌شود. پیش‌تر این توافق با نام تی. پی. پی. شناخته شد، اما بدون موافقت ملی آمریکا، مخالفتی سیاسی با توافقی که به گفته برخی موجب از دست رفتن فرصت‌های شغلی می‌شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار