آیا محور ایلام به مهران تا پایان سال به بهره برداری می‌رسد؟

مسیر ایلام – مهران با تردد میلیونی در ایام اربعین سالهاست چشم انتظار تکمیل روند چهاربانده کردن خود است، محوری ۸۲کیلومتری که ۶۰ کیلومتر آن تکمیل شده است.

لطفا آهسته رانندگی کنید، جاده در دست تعمیر است. این حکایت علایم نصب شده سال‌های اخیر بر حاشیه محور ایلام به مهران است، مسیری که شلوغی و تردد میلیونی زائران در ایام اربعین، مسئولان را بر آن داشت تا در سال ۹۲ کلنگ چهار بانده کردن این محور را اجرایی کنند.

بهادری مدیرکل وقت راه و شهرسازی ایلام مدت زمان پایان این پروژه را ۲ ساله و بودجه آن را ۳۰ میلیارد تومان عنوان می‌کند.

اما گویا قرار نیست این پژوه ۸۲ کیلومتری افتتاح کامل را به خود ببیند. هر بار که مدیران کشوری و استانی از آن بازدید می‌کردند هریک از بهره برداری کامل آن در سال آینده خبر می‌دادند، موضوعی نه تنها محقق نشد بلکه روند کند راه سازی در این سالیان باعث مسدود شدن این محور و بروز تصادفاتی نیز شد.

امروز، اما بیش ۸ سال از کلنگ زنی یکی از مهمترین مسیر‌های تردد زائران عتبات عالیات در کشورمی گذرد، پروژه‌ای که این روز‌ها در حالی قرن جدید را به خود می‌بیند که همچنان زخمی از تیغ ماشین‌های راه سازی است.

در این گزارش به سراغ مسئولان رفتیم تا آخرین وضعیت محور ایلام به مهران پیگیری کنیم.

جاده‌ای کم عرض با تردد یک بزرگراه

احمد یکی از رانندگان ترانزیتی که بیش از ۱۰ سال است در این محور تردد می‌کند می‌گوید: این مسیر گنجایش و تردد وسایل نقلیه ایام اربعین را ندارد و در فاصله یک ماه قبل و بعد از اربعین مملو از تردد می‌شود و همین امر باعث می‌شود تا کار ما نیز با کندی و تعطیلی مواجه شود.

رضایی از ساکنان بخش صالح آباد شهرستان مهران نیز گفت: هر چند وضعیت جاده‌ها نسبت به قبل بهتر شده، اما کم عرض بودن این مسیر و وجود پیچ‌های خطرناک باعث شده تا برخی از مسافران هرگز به مقصد نرسند.

آیا محور ایلام به مهران تا پایان سال به بهره برداری می‌رسد؟

تردد روزانه ۴۰۰ کامیون از محور ایلام

کهزادی ریس پلیس راه استان گفت: این محور روزانه شاهد تردد ۴۰۰ کامیون کالای صادراتی است و از طرفی نیز ۱۵ درصد تصادفات کل استان ایلام در این مسیر رخ می‌دهد.

رئیس پلیس راه استان گفت: ۹۷ درصد جاده‌های استان غیر مجزا هستند به همین دلیل عمده سوانح عمدتا به صورت رخ به رخ اتفاق افتاده که ناشی از دوطرفه بودن جاده‌ها است.

بیش از ۷۰ درصد محور ایلام به مهران چهار بانده شده است

معاون فنی اجرایی راه شهرسازی استان با تشریح آخرین وضعیت محور ایلام به مهران گفت:درحال حاضر ۶۰ کیلومتر از این محور چهار بانده به بهره برداری رسیده و کار راه سازی در ۲۲ کیلومتر باقی مانده نیر در حال انجام است.

دوستی نیا ادامه داد: عمده مشکلات این طرح مربوط به تونل‌های شماره‌ی یک، دو و پل‌های محدود تنگه کنجان چم می‌شد که به دلیل شرایط جغرافیایی و موارد بودجه‌ای با روند کندی مواجه بود.

او  گفت: هم اکنون  کار راه سازی در این محور در سه بخش شامل قطعه یک با ۷۰ درصد، قطعه دوم با ۸۵ درصد و قطعه سوم با ۷۰ پیشرفت در حال انجام است.

معاون فنی اجرایی راه شهرسازی استان گفت: اتمام این طرح نیارمند ۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار است، این هزینه شامل چهار بانده کردن، نصب نیوجرسی، گارد ریل و اعلائم هشداری است.

عزم جدی مسئولان برای اتمام بزرگراه ایلام به مهران

هژبری معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار ایلام نیز تکمیل طرح چهار خطه کردن مسیر ایلام به مهران را اولویت تخصیص اعتبارات ملی و استانی دانست و گفت: امسال ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار در اختیار حوزه راه سازی استان قرار گرفته و در سفر اخیر رئیس جمهور به ایلام نیز ۱۱۶ میلیارد تومان اعتبار به این پروژه اختصاص یافته است.

او افزود: پیش بینی می‌شود در صورت تخصیص به موقع اعتبارات عملیات اجرایی طرح چهار خطه کردن مسیر ایلام به مهران در سال جاری به اتمام برسد.

تخصیص اعتبار تنها دوای پروژه

جعفری از پیمانکاران گفت: عدم اختصاص بودجه در موعد مقرر از دلایل کندی این پروژه است، پیمانکاران تمام هزینه‌های طرح را از سرمایه در گردش خود و به نرخ روز خریداری می‌کنند و اگر بودجه در موعد مقرر اختصاص نیابد، نباید انتظار تحویل پروژه در موعد مقرر را داشت.

به هرحال آنچه که مهم است این است که بنا بر پیش بینی مسئولان امسال بیش از ۵ میلیون نفر در یام اربعین از محور ایلام به مهران تردد می‌کنند و این موضوع ضرورت بهره برداری کامل از این مسیر را دو چندان می‌کند.

حالا باید منتظر ماند و دید که آیا این بار وعده‌ی مسئولان به حقیقت می‌پیوندد یا تاریخ دوباره تکرار می‌شود.

محمد حمید آغال

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار