۱۵ پایگاه نوآورانه برای کشت محصولات زراعی در کشور فعال شد

رئیس موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور گفت: برای نخستین‌بار در کشور ۱۵ پایگاه نوآورانه با هدف انتقال یافته‌ها و معرفی ارقام جدید در مزارع و انتقال بسته‌های زراعی فعال شده است.

آقای علیزاده  در اولین گردهمایی حضوری واحدهای تحقیقاتی فعال در جهش تولید در دیمزارها که به میزبانی شهرکرد مرکز استان چهارمحال و بختیاری برگزار شد گفت: تاکنون ۹۷ رقم محصولات زراعی جدید به صورت دیم و سازگار با اقلیم‌های گرمسیری، سرد و معتدل برای مناطق مختلف معرفی شده است.

 این ارقام جدید در راستای اصلاح ژنتیک بذر‌ها از جمله محصولات زارعی دیم غلات، حبوبات، دانه‌ها روغنی و علوفه‌ای تهیه و تولید شده که در شرایط تغییر اقلیم اثر بخشی بالای دارند و در مقایسه با ارقامی بومی در مقابله با آفت‌ها، بیماری‌ها، خشکی و سرما مقاومت بالایی دارد.

 با توسعه این ارقام و استفاده از دانش روز می‌توان کشت صحیح و رعایت الگوی کشت را بین کشاورزان توسعه دارد.

 ارقام جدید معرفی شده در راستای رعایت تناوب کشت است.

هم‌اکنون برای اجرای طرح جهش تولید در اراضی دیم به تامین و تولیدهسته‌های بذری اولیه نیاز است تا بتوان تولید پایدار در اراضی دیم و میزان تولید در سطح را افزایش داد که برای تامین هسته‌های بذری از ظرفیت مراکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی و بخش خصوصی استفاده شده است.

 امسال با هدف تکثیر بذر ارقام جدید، این موسسه ۷۱ قرارداد واگذاری دانش فنی تولید بذر با بخش خصوصی را امضاء کرده است تا ارقام جدید این موسسه شامل گندم، نخود، جو، عدس و دانه‌های روغنی توسط بخش خصوصی تولید شود.

واگذاری تولید بذر ارقام این موسسه به بخش خصوصی با هدف تسریع در تکثیر و تولید بذر و توسعه کشت ارقام جدید تحقیقاتی انجام شد.

در راستای اجرای طرح جهش تولید دیم یافته‌ها و ارقام خوب به کشاورزان و دیم‌کاران معرفی شده و تولید و توسعه بذر‌ها نیز افزایش و بسته‌های زراعی نیز برای ترویج و آموزش کشاورزان تهیه و در اختیار کشاورزان قرار داده شده است.

هم‌اکنون ۱۵پایگاه نوآورانه در کشور با هدف انتقال یافته‌ها و معرفی ارقام جدید در مزارع و انتقال بسته‌های زراعی این موسسه برای نخستین‌بار در سطح کشور فعال شده است.

همچنین علاوه بر این پایگاه‌ها، ۱۵۰ مزرعه "انتخاب مشارکتی" نیز با همکاری بخش خصوصی و جهادکشاورزی استان‌ها در مناطق مختلف در حوزه کشت، ترویج و آموزش کشاورزی دیم و استفاده از هسته‌های بذری اصلاح شده فعالیت دارند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.