برگزاری جلسه شورای فرهنگ عمومی استان آذربایجان شرقی

جلسه شورای فرهنگ عمومی استان به ریاست حجت الاسلام والمسلمین ال هاشم و با محوریت موضوع عفاف و حجاب در جامعه برگزار شد.

حجت الاسلام والمسلمین آل هاشم نماینده ولی فقیه در اذربایجان شرقی  گفت: موضوع عفاف و حجاب در میان دانشمندان مسلمان و بزرگان معاصر به گونه‌ای است که با نگاهی جامع و مانع به جامعه و مسائل مربوط آن تلاش می‌کنند با آراستن آموزه‌های دینی به انچه علاقه و رغبت مردم را بر می‌انگیزد شریعت مقدس را در جامعه نهادینه کنند و یکی از این شخصیت‌های برجسته خود مقام معظم رهبری است، ایشان با بصیرت خودشان به جامعه ما بصیرت دادند و با بینش خودشان چنان بینشی به ملت ایران بخشیده اند که در عالم امروز هر شخصیت ایرانی و غیر ایرانی که با مقام معظم رهبری دیدار و گفتگو می‌کنند به نگاه بلند و تحسین برانگیزی که ایشان دارند اعتراف می‌کنند.

مقام معظم رهبری آموزه‌های نابی درباره عفاف و حجاب در اختیار جامعه ما قرار می‌دهند که نیازمند بررسی مفصل و تبیین گسترده است و ما با توجه به این موضوعات به گوشه‌ای از رهنمود‌های معظم‌له اشاره می‌کنیم.

مفهوم واقعی حجاب در کلام مقام معظم رهبری این است که در بخشی از سخنان خود با تبیین مفهوم حجاب برداشت‌های نادرست را از ان جدا می‌کنند، می‌خواهند رشد فکری علمی و اجتماعی و سیاسی بالاتر از همه باشد و رشد معنوی زنان به حد اعلا برسد و وجودشان برای جامعه و خانواده بشری به عنوان یک عضو، حد اعلای فایده و ثمر را داشته باشد.

 مساله حجاب به معنای منزوی کردن زن در جامعه نیست اگر کسی چنین برداشتی از حجاب داشته باشد برداشت کاملاً غلط و انحرافی است مسئله حجاب به معنای جلوگیری از اختلاط و آمیزش بی قید و شرط زن و مرد در جامعه است این اختلاط به ضرر جامعه و ضرر زن و مرد به خصوص زن است در این باره شهید آیت الله مطهری در کتاب مسئله حجاب می‌نویسد در اسلام از یک مسئله کلیدی و اساسی ریشه می‌گیرد و اسلام می‌خواهد انواع لذت‌های بصری و لمسی به محیط خانوادگی و در کادر ازدواج قانونی اختصاص یابد

 نتیجه اینکه خداوند با حجاب زن را خانه نشین نکرده است بلکه حضورش در اجتماع را مشروط به رعایت مرز میان زن و مرد با همان حجاب دانسته است.

سردار عباسقلی زاده فرمانده سپاه عاشورا با بیان اینکه بیانات مقام معظم رهبری در موضوعات فرهنگی بسیار حساس و حیاتی و سرنوشت ساز است، گفت: در راستای اجرای منویات امامین انقلاب مایک سند راهبردی اعتلای بسیج داریم که به تصویب ما معظم له رسیده است و اطمینان داریم نیرو‌های با بصیر و پر انگیزه در سپاه و بسیج خواهند توانست این مسیر را طی کنند.

 هدف کلانی که بسیج در نظر دارد در طول ده سال به آن برسد استحکام بخشی درونی، نقش آفرینی اثربخش در تحقق مردم سالاری اسلامی، دولت سازی، ایده پردازی و راهبرد‌هایی که در راستای همین سند است را شامل می‌شود.

قرارگاه سازندگی و محرومیت زدایی حدود ۲۵۰ میلیارد تومان با سازمان آب و فاضلاب قرارداد بسته و برای رساندن آب شرب و کشاورزی به ۴۰۰ روستای استان از اسفندماه سال گذشته اقدام کرده است و ۱۰ هزار مسکن ملی در همین راستا پیش‌بینی شده و هماهنگی‌های لازم صورت گرفته است.

در ادامه جلسه آقای سید قاسم ناظمی دبیر شورای فرهنگ عمومی استان گفت: این طرح مدون عفاف و حجاب از شورای فرهنگ عمومی کشور ابلاغ شده و نیازمند بررسی و تبیین است، در حوزه فعالیت‌ها و طراحان مد و لباس جلساتی داشتیم و ضمن بررسی دغدغه‌های فعالین این حوزه به مسائل و مباحث آن اشاره شده است و امیدواریم در گسترش این فرهنگ در بین رسانه‌ها کمک شایانی داشته باشیم.

در این جلسه آقای بیاتی دبیر کارگروه عفیفه شورای فرهنگ عمومی کشور گفت: امیدوار هستیم قدم‌های ارزشمندی در جهت طهارت و پاکی جامعه برداریم و در مجلس قوانین متعددی در این زمینه وجود دارد، تعداد ۵۰۰ بند در حوزه عفاف و حجاب قانون داریم، اما خلایی که همیشه وجود داشته این بوده که شورای فرهنگ عمومی کشور تصمیم گرفته امسال برنامه کلی دستگاه‌ها را در سال جاری در حوزه عفاف و حجاب با توجه به مختصات و وضعیت فعلی جامع بررسی کرده و حکمرانی نظام اسلامی در مسئله عفاف و حجاب را تبیین کند.

بخش رسانه تمامی نهاد‌های مسئول باید به موضوع ورود کنند، عملیات مشترک و برنامه ریزی برای ایجاد موج رسانه‌ای در موضوع عفاف و حجاب مهم است و باید همگان بر این موضوع تمرکز کنیم، باید عفاف و حجاب بر اساس راهبرد‌های موجود باشد.

در جامعه ما مساله حجاب و عفاف مسئله مهم و از تاکیدات مقام معظم رهبری است چرا که بر بسیاری از مسائل گوناگون جامعه ما اثر می‌گذارد.

همچنین آقای مرتضی صفری مدیرکل صدا و سیمای استان نیز گفت: متاسفانه فضای مجازی کشور رها شده است و فضایی را به وجود آوردیم که هر کسی یک گوشی هوشمند و یک بسته اینترنت داشته باشد به همه چیز دسترسی دارد، کجای دنیا چنین است یعنی برای کلیت حاکمیت خیلی سخت است که سرمایه گذاری مختص دانش آموزان آماده کند.

برداشت من این است که واقعاً این طرح برای ما از نان شب واجب‌تر است اعداد و رقمی که در مورد چادر وجود دارد نشان میدهد که در چه فضایی کار می‌کنیم از همه عزیزان می‌خواهیم اشکالاتی که نسبت به این طرح دارند بررسی و تکمیل کنیم چرا که مساله عفاف و حجاب برای نظام یک موضوع حیثیتی و سیاسی است.

 اگر شورای فرهنگ عمومی استان در سال جاری بتواند فقط این مساله راساماندهی کند کار بزرگی کرده است و این هم هماهنگی و پای کار بودن همه دستگاه‌های اجرایی را می‌طلبد.

در این جلسه تعدادی از اعضای شورای فرهنگ عمومی استان نظرات و دغدغه‌های خود را در موضوع عفاف و حجاب بیان داشتند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.