مدیرگروه مبارزه با بیماری‌های معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی خبرداد

غربالگری کم‌کاری تیروئید بیش از ۱۳ هزار نوزاد خراسان شمالی

افشین دلشادبا اشاره به اقدامات برای جلوگیری از بروز عوارض بیماری کم‌کاری تیروئید در نوزادان گفت: پارسال ، تعداد ۱۳ هزار و ۱۷ نوزاد متولدشده غربالگری شدند.

 افشین دلشاد  گفت: بیماری کم‌کاری تیروئید در نوزادان یکی از شایع‌ترین علل قابل پیشگیری عقب‌ماندگی ذهنی است و برای پیشگیری از بروز این عارضه مهم باید غربالگری نوزادان در روز‌های ۳-۵ تولد برای همه نوزادان انجام شود.

دلشاد گفت : تمام موارد مشکوک بیماری فراخوان می‌شود، آزمایش‌های تأیید تشخیص در آزمایشگاه‌های منتخب انجام و در صورت تشخیص بیماری، درمان با قرص لووتیروکسین شروع می‌شود.

مدیرگروه مبارزه با بیماری‌های معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی گفت :  این فعالیت‌ها باید بدون اتلاف وقت انجام شوند و  باید شروع درمان پیش از ۲۸ روزگی نوزاد باشد.

دلشاد  گفت : در حال حاضر در استان خراسان شمالی در ۱۶ مرکز شهری و ۴۰ مرکز روستایی و ۳ بیمارستان نمونه‌گیری از پاشنه پای نوزادان در ۳ تا ۵ روزگی در غالب طرح غربالگری کم‌کاری تیروئید مادرزادی انجام می‌شود.

 در سال ۱۴۰۰ تعداد ۱۳هزار و  ۰۱۷ نوزاد متولد شده غربالگری شدند وتعداد ۲۸ نوزاد با هورمون تیروئید tsh بالا شناسایی شدند که همه موارد به منظور شروع درمان به متخصص ارجاع داده شدند.

در تقویم سلامت از چهار تا ۱۰ خرداد به عنوان هفته جهانی تیروئید نامگذاری شده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.