مربی سوارکاری گفت: نژاد اسب‌های کاسپین در هیچ کجای دنیا وجود ندارد و مختص ایران است.

عزت الله وجدانی درباره اسب‌های کاسپین گفت: این اسب‌ها در شمال ایران و در شهر گیلان و مازندران زیست می‌کنند. ابتدا کسی از وجود این اسب‌ها با خبر نبود، اما چند سال پیش یک خانمی این اسب‌ها را کشف کرد و اکنون ما این اسب‌ها را برای کودکان آموزش می‌دهیم. به اسب‌های کاسپین اسبچه هم می‌گویند که قرار است هفته آینده ما جشنواره‌ای برگزار کنیم و این اسب‌ها به همراه کودکان در آن جشنواره حضور خواهند داشت. ما از طریق همین اسبچه‌ها در مسابقاتی که در ترکیه برگزار شد شرکت کردیم و توانستیم در آنجا مدال‌های خوش رنگی کسب کنیم.

گیل اسب یا اسبچه خزر، اسب مازندرانی ، اسب گیلان ، اسب شاه یا اسبچه خزری با قدمت بیش از ۵ هزار سال به عنوان یکی از قدیمی‌ترین نژاد اسبهای موجود در جهان تا سال ۱۳۴۵ پیش منحصرا در ایران وجود داشت.

مربی سوارکاری گفت: مردم اگر بخواهند با اسبچه‌ها آشنا شوند باید به باشگاه‌ها رجوع کنند که در کشور فقط ۳ باشگاه وجود دارد که پرورش اسبچه انجام می‌دهند. این اسب‌ها قابل خرید و فروش هستند. همچنین قرار است به زودی در تهران مسابقه‌ای برگزار کنیم و مردم می‌توانند در این مسابقه حاضر شده و از نزدیک با اسبچه‌ها آشنا شوند. همچنین اگر مایل باشند می‌توانند آن‌ها را خریداری کنند. این نوع اسبچه‌ها برای بزرگسالان لذت بخش نیست و مناسب کودکان است.

اسب‌های کاسپین یا همان اسبچه از قد کوتاهی برخوردار هستند و عمر آن‌ها بین ۲۴ تا ۳۰ سال است.

اسبچه‌

وجدانی گفت: نژاد اسب کاسپین در هیچ کجای دنیا وجود ندارد و فقط مختص ایران است. ما اگر بخواهیم این اسب‌ها را صادر کنیم باید با فدراسیون سوارکاری و وزارت جهاد کشاورزی هماهنگی‌هایی را انجام دهیم که صادر کردن این اسبچه‌ها به خارج از کشور بسیار سخت و دشوار است.

نام رسمی این اسب در ایران بنابر اعلام وزارت جهاد کشاورزی ایران مطابق با نام بومی و بین اللملی اسب کاسپین است.


بیشتر بخوانید


 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار