علیرضا اسکندری در نشست خبری که با حضور معاون عمرانی و فنی شهرداری شیراز برگزار شد، ضمن بیان این مدعا که بودجه عمرانی ۱۴۰۱ شهرداری این کلانشهر جهش بینظیر داشته است، گفت: از ١٥ هزار و ٣٨٥ میلیارد تومان بودجه مصوب شهرداری شیراز، ٣ هزار و ٩٠٠ میلیارد به پروژههای بزرگ مقیاس اختصاص یافته است.
او گفت: رویکرد کمیسیون عمران شورای شهر شیراز، تکمیل پروژههای نیمه تمام و شروع به کار پروژههای کلان شهری است و در تعریف پروژهها ضمن نگاه جامع، از هر گونه نگاه صفر و صدی به توسعه شهری که در سالهای گذشته در بودجه غالب بوده است، پرهیز کردهایم.
این عضو شورای شهر شیراز گفت: تمام آسیبهای مرتبط با توسعه شهری در سالهای گذشته ناشی از نگاه صفر و صدی بوده و بر همین اساس در بودجه امسال تلاش شد تا پروژهها را به گونهای مدیریت کنیم که روند توسعه و تثبیت زیرساختهای شهری را به دنبال داشته باشد.
به گفته اسکندری، در ابتدای شروع به کار شورای ششم، ۱۸۰ پروژه به عنوان پروژههای هدف ١٤٠٤ تعریف شد که از این تعداد ٥٤ پروژه بزرگ مقیاس جدید و نیمه تمام و ۱۲۶ پروژه در حوزه مناطق است.
او گفت: از این ١٨٠ پروژه ٧١ پروژه مورد تاکید کمیسیون عمران است و ١٨ پروژه با هماهنگی مجموعه شورا و شهرداری به صورت ستاره دار درآمده است و ٥٣ پروژه ستاره دار نیز در حوزه مناطق تعریف شده که همه این پروژهها دارای ردیف بودجه و برنامه ریزی هستند.
رئیس کمیسیون عمران شورای شهر شیراز در بخش دیگری از سخنان خود ایجاد راههای دسترسی به حرمهای مطهر را از شعارهای اساسی شورای ششم شیراز اعلام کرد و گفت: در حال حاضر دسترسی از ضلع شمالی است، اما در ضلع جنوبی چنین دسترسیهای موجود نیست.
اسکندری گفت: فقر دسترسی مسیرها در شیراز از سمت شمال و جنوب و بالعکس و به عبارتی دیگر، مسیرهای عرضی است.
او گفت: نقشه شهر شیراز به صورت طولی است و مسیرهای دسترسی عمدتا از سمت جنوب به شمالغرب است و به صورت عرضی مسیرهای دسترسی مناسب تعریف نشده است. در همین راستا مگا پروژهای برای دسترسی از مسیر جنوب به حرم تعریف شده که نقطه شروع آن از کمربندی جنوب شهر، تقاطع قائم جزو پروژههای ستاره دار منطقه ٥ است.
عضو شورای شهر شیراز همچنین اجرای پروژه حد فاصل بلوارهای احمدی جنوبی تا شاهزاده قاسم و حضرتی را مکمل این مگاپروژه تلقی و گفت: این پروژه بزرگ علاوه بر ایجاد مسیرهای دسترسی از طریق تقاطعهای غیرهمسطح شامل پیاده راه و خطوط مترو نیز خواهد بود.
به گفته اسکندری، با عملیاتی و اجرایی شدن این پروژه شاهد دسترسی مناسب به حرم و تحول اساسی در منطقه خواهیم بود.
او در خصوص آسفالت معایر و خیابانهای سطح شهر نیز گفت: رویکرد کمیسیون عمران تقدم کیفیت بر کمیت است، لذا به جای اینکه به دنبال کمی نگری و شعار نهضت آسفالت باشیم به دنبال اجرای کیفی پروژههای رضایتمندی مردم هستیم.
رئیس کمیسیون شورای شهر شیراز گفت: از آنجا که پروژههای بزرگ مقباس زمانبر و پر هزینه است، لذا نیازمند برنامه ریزی دقیق و منسجم برای اجرا و بهرهبرداری است. اما پروژههای کوچک مقیاس قابل تعریف در مناطق است و با توجه به بلوغ عمرانی مناطق، اجرای پروژههای کوچک مقیاس براساس فرمول یک، سه و پنج به مناطق واگذار شده است.
اسکندری گفت: تلاش داشتهایم در تعریف پروژههای عمرانی به تعریف واقعی برسیم.
او همچنین در خصوص اینکه شورا با شهرداری در اجرای پروژههای عمرانی همدل بوده یا خیر و علت هجمه رئیس کمیسیون عمران به شهردار چیست؟ گفت: به دلیل کار در مجموعه شهرداری قبل از ورود به شورا با قضایای شورا و شهرداری ناآشنا نیستم و متعقدم اگر این اختلاف از سر صدق و صفا باشد موجب حرکت و اگر از سر عناد باشد مسائل حاشیهای را به دنبال خواهد داشت.
اسکندری گفت: در طراحی و اجرای پروژههای عمرانی در کنار توجه به مهندسی ارزش و محدودیتها، رویکرد موضوع ترافیک و انتقال ترافیک از مرکز شهر به رینگهای پیرامونی است.
او گفت: مطالعات جامع ترافیکی شهر شیراز که قرارداد آن در اسفندماه سال گذشته با دانشگاه علم و صنعت نوشته شده، پایان مردادماه به اتمام میرسد و به عنوان نقشه راه اجرای پروژههای عمرانی شهر شیراز خواهد بود.
این عضو شورای شهر شیراز گفت: خط دو مترو شیراز سال ١٤٠٢ به بهره برداری میرسد و به خط یک متصل خواهد شد و ساکنین جنوب و شرق شیراز میتوانند از این خط برای تسریع در تردد استفاده کنند.