سایه قطعی برق بر سر شش میلیون انگلیسی

در پی تشدید بحران انرژی در اروپا، ممکن است شش میلیون خانوار انگلیسی زمستان امسال برق نداشته باشند و در خاموشی بمانند.

متخصصان حوزه انرژی به وزرای انگلیس در مورد قطع بالقوه برق شش میلیون خانوار در زمستان امسال هشدار داده اند و طبق گزارش‌ها، در صورت بدتر شدن مشکلات عرضه، دولت برنامه‌هایی را برای سهمیه‌بندی برق طراحی کرده است.

به گزارش نشریه انگلیسی ایندیپندنت، به علت کمبود منابع انرژی، وزیران کابینه طر‌ح‌هایی ارائه کرده اند که ممکن است زمستان امسال به جیره بندی برق برای شش میلیون خانوار انگلیسی منتهی شود. بر این اساس، برق شش میلیون خانوار عمدتا در ساعت اوج مصرف یعنی صبح و عصر جیره بندی خواهد شد. این کاهش‌های برنامه ریزی شده ممکن است بیش از یک ماه طول بکشد و احتمالا باعث می‌شود قیمت انرژی بیش از پیش افزایش یافته و تولید ناخالص ملی انگلیس نیز پایین‌تر از حد پیش بینی شده باقی بماند.

دولت انگلیس حتی یک مدل بدتر برای موقعی پیش‌بینی کرده که روسیه همه منابع انرژی ارسالی به اتحادیه اروپا را قطع کند. وزیر تجارت انگلیس در تلاش برای جبران کمبود‌ها نامه‌ای به روسای سه نیروگاه فسیلی در این کشور نوشته و از آن‌ها خواسته است بیشتر از برنامه قبلی فعالیت کنند. قرار بود این سه نیروگاه طبق برنامه تا سپتامبر امسال تعطیل شوند. دولت همچنین فعالیت نیروگاه برق هسته‌ای «هینکلی» را که قرار بود به علت فرسودگی تابستان امسال تعطیل شود را یک ماه تمدید کرده است. این نیروگاه ۵۰ ساله هم اکنون قرار است یک گیگاوات برق اضافه در کوتاه مدت تولید کند.

اگرچه انگلیس فقط چهار درصد گاز طبیعی خود را از روسیه خریداری می‌کند، ارتباط این کشور با بازار‌های اروپایی بدان معناست که فراز و نشیب قیمت انرژی در اتحادیه اروپا برای این کشور نیز خطرناک است. نگرانی دولت انگلیس این است که تحت بدترین شرایط، جریان گاز از نروژ به انگلیس به علت تقاضای روزافزون اتحادیه اروپا به نصف کاهش یابد. همچنین ممکن است واردات گاز طبیعی مایع که با تانکر وارد انگلیس می‌شود به علت رقابت بالا به نصف برسد.

حمله روسیه به اوکراین موجب بحران انرژی شده و امنیت انرژی اروپا را به خطر انداخته است. روسیه گفته است در پاسخ به تحریم‌های غرب ممکن است جریان نفت و گاز طبیعی خود را به اروپا قطع کند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار