وال‌استریت‌ژورنال:

آمریکا شماری زیادی از افغانستانی های انتقال داده شده به کوزوو را نمی پذیرد

آمریکا هزاران افغانستانی را به نام اهدای پناهندگی از افغانستان به کشورهای کوریای جنوبی، آلبانیا ، رواندا، امارت، قطر انتقال داده است.

با آن که حدود ۹ ماه از انتقال هزاران افغانستانی به کوزوو میگذرد٬ روز نامه آمریکایی وال‌استریت‌ژورنال نوشته است که آمریکا حاضر نیست که به شماری زیادی از آنها پناهندگی دهد.

در اواخر ماه اسد و اوایل ماه سنبله سال گذشته٬ آمریکا هزاران افغانستانی را به نام همکاران محلی و افغانستانی های آسیب پذیر و به نام اهدای پناهندگی برای آنان٬ از افغانستان به کشور های مختلف منجمله کوزوو که تازه از یوگوسلاویای سابق جدا شده است انتقال داد.

برعلاوه این کشور کوچک اروپایی٬ افغانستانی‌ها به کوریای جنوبی٬ آلبانیا ٬ رواندا٬ امارت متحده عربی٬ قطر… انتقال یافتند که بیشترین شان ماه ها است که انتظار انتقال به آمریکا را میکشند.

حال روز نامه وال استریت‌ژورنال گفته است که شماری زیادی از انتقال داده شدگان به کوزوو اجازه انتقال به آمریکا را نخواهند یافت.

روزنامه وال‌استریت‌ژورنال در یکی از شماره های اخیر خود نگاشته است «وزارت امور خارجه آمریکا به برخی از افغانستانی هایی که در یک پایگاه نظامی در کوزوو اسکان داده شده‌اند، خبر داده است که اجازه ورود به آمریکا را نخواهند داشت»

طبق این گزارش، هزاران شهروندان افغانستان پس از خروج کامل نیروهای نظامی آمریکا و ناتو از افغانستان همراه با همسر و فرزندان شان از کابل تخلیه شدند و برخی از آنها به عنوان پناهجو به پایگاه نظامی ‹بوند‌استیل› در کوزوو فرستاده شدند.

روز نامه به ادامه نوشته است؛ هرچند شماری از این افغانستانی ها دارای گرین کارت یا تابعیت آمریکا هستند و می‌توانند پایگاه نظامی «بوند‌استیل» معروف به «گوانتاناموی کوچک» را به مقصد آمریکا ترک کنند اما، بسیاری ترجیح داده اند در کنار اعضای خانواده خود که فاقد چنین مدارکی هستند، بمانند٬ مقام های وزارات خارجه آمریکا گفته‌ اند که پرونده برخی از این افراد در حال بررسی است٬ مگر به شماری زیادی از این پناهندگان اطلاع داده شده است٬ که درخواست‌ آنان برای ورود به آمریکا رد شده است و دلیل هم عدم «واجد شرایط» بودن آنان اعلام شده است.

روزنامه گفته است همسر یک تن از مقام های ارشد امنیتی نظام گذشته نیز در فهرست رد شدگان است.

در بررسی های آمریکا بیشتر مسائل امنیتی و گذشته متقاضی در پذیرش مطرح است.

وال استریت ژورنال پیش از این گفته بود برنده جنگ در افغانستان پیمان‌کاران پروژه‌های آمریکایی بودند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.