چهار برادر که پدرشان بنّا بود و با گاری آجیلفروشی میکرد. چند سال بعد پسرها درسخوانده شده و دو نفرشان وارد کار ساختوساز شدند. بعدها گاری آجیلفروشی به مغازه آجیلفروشی تبدیل شد و پسران بنای ساختمان، پیمانکار ساختوساز شدند. یکی از پسرها رهبری خانواده و مدیریت چند هزار میلیاردی کسبوکار را برعهده گرفت و بعد از سالها کار ساختمانی در نهایت آنطور که میگویند، زیر آوار یکی از همان ساختمانها نیز درگذشت. برخی مردم و مسوولان او را قهرمان آبادان میدانستند که توانسته بود این شهر را با ساختوسازهای آنچنانی تا حدودی آباد کند. حمایت مسوولان وقت از او در عکسها و خبرهایی که سالها از او منتشر میشد، اما سبب شده بود تا برخی بر این باور باشند که عبدالباقی آنچه اکنون دارد از راه ارتباطی با همان مسوولان به دست آورده، به همین دلیل حتی پیش از ریزش ساختمان متروپل نیز مغضوب برخی همشهریان خود بود. بعد از ریزش، اما اوضاع کمی فرق کرد. حالا دیگر گمانها و پچپچهای مردم به سرتیتر خبر رسانهها تبدیل شد و پرسشی که ایجاد شد این بود که عبدالباقی سر همین یک فقره ساختمان چطور توانسته بدون دریافت مجوزهای لازم، پروژه را به این اندازه از پیشرفت برساند؛ اتفاقی که سبب شد استعداد فوقالعاده او در شناسایی زمینهای مرغوب نیز به کمکش نیاید. بیاعتمادی به او که ناشی از فوت چندتن از شهروندان آبادانی بود، حتی سبب شد که عده زیادی مرگ او را در زیر آوار متروپل باور نکنند.
حسین عبدالباقی، مالک برج فروریخته متروپل، که بسیاری بعد از این حادثه مرگبار نامش را شنیدند، سالهاست که در آبادان و خوزستان نامی آشناست. بیلبوردهای تبلیغاتی پروژههای «گروه ساختمانی عبدالباقی»، مثل برج و شهرکهای ساختهشده و نشدهاش در چهارگوشه شهر پیش چشم آبادانیهاست و نام «حسین عبدالباقی» با داستان یک خانواده بر املاک و پروژههای ساختوساز شهر گره خورده است. چهره برگزیده جشنواره خیرین مدرسهساز استان خوزستان، چهره برگزیده جشنواره مهارت اروند و برنده تندیس چهره ماندگار صنعت ازجمله دستاوردهای «حسین عبدالباقی» در چند سال اخیر بود.
یک روز بعد از ریختن ساختمان شماره۲ متروپل، دادستانی خوزستان خبر داد که جنازه غیرقابل تشخیصی را از زیر آوار بیرون کشیدهاند و بعد از بررسی اسناد هویتی که از جسد کشف شده، به این نتیجه رسیدهاند که جسد حسین عبدالباقی است. دادستان گفت که هویت او را هم مرکز تشخیص هویت پلیس و هم پزشکی قانونی تایید کردهاند. هرچند ساعاتی بعد از فروریختن این برج یکی از خبرگزاریها خبر بازداشت مالک و پیمانکار برج با حکم دادستان ویژه آبادان را منتشر کرده بود، اما درنهایت اعلام شد که خبر بازداشت مالک اشتباه بود و «صدور حکم بازداشت»، خبر درستی است.
همزمان یکی از مدیران منطقه آزاد اروند هم درباره سرنوشت عبدالباقی گفت که «ابتدا خبر آمد که ایشان را بازداشت کردهاند، اما ساعت حدود سه نیمهشب در جلسه شواهد نشان داد ایشان در ساختمان بودند.»
یکی از شواهد، به گفته این مدیر، کشته شدن «نفر امین» حسین عبدالباقی است که همیشه همراه او بوده و در زیر آوار فوت شده است. ازجمله شواهد دیگر روایت پرسنل است که گفتهاند مالک در ساختمان بوده، بیخبری خانواده از عبدالباقی و همینطور واقع شدن دفتر او در قسمت تخریبشده ساختمان.
عبدالباقی کیست؟
حسین عبدالباقی متولد۱۳۶۰، مدیرعامل و رییس هیاتمدیره هلدینگ عبدالباقی است. در سایت اینترنتی این شرکت نوشته شده که فعالیت آن ۶۵سال پیش در قالب یک گروه ساختمانسازی شروع شده است.
کار اصلی این شرکت خانوادگی -با مسوولیت برادران عبدالباقی- ساخت برجهای مسکونی و اداری، انبوهسازی و شهرکسازی است، اما از ۳۰سال پیش فعالیتهایش را با تولید و توزیع گسترده آجیل و خشکبار و راهاندازی رستورانهای زنجیرهای گسترش داد.
در سایت این شرکت انبوهی از پروژههای ساختهشده یا در دست ساخت دیده میشود. بازار سنتی فیدوس، شهرک خودرویی آبادان و مجتمع تجاری الماس الوند ازجمله پروژههایی هستند که این شرکت ساخته و برج شماره دو متروپل در میان پروژههای در دست ساخت دیده میشود. ساختمان شماره یک، دو سال پیش افتتاح و بهرهبرداری شده بود. در بخش پروژههای آینده هلدینگ عبدالباقی تنها نام «شهر رویایی الماس آبادان» به چشم میخورد؛ رویایی که معلوم نیست محقق شود.
برجهای دوقلوی متروپل
در چند سال اخیر، نام و نشان این شرکت و مدیرش بهوفور در خبرها و عکسها دیده میشود. یکی از این عکسها که در سایت هلدینگ هم دیده میشود، حسین عبدالباقی در کنار مسوولان در حال افتتاح فاز اول متروپل هستند. روی پارچهنوشتهای که در دیده میشود نوشته شده است: «برجهای دوقلوی متروپل» در خبری که سایت استانداری خوزستان در تاریخ ۱۸بهمن ۹۸ از این مراسم منتشر کرده این برج «بزرگترین مجتمع پزشکی منطقه آزاد اروند» توصیف شده و آمده است: «این پروژه مجموعهای شاخص در زمینه ارائه خدمات در حوزه سلامت به شهروندان شریف این منطقه و گردشگران عراقی و دیگر کشورهای حوزه خلیجفارس است.» در این خبر گفته شده که «تمامی استانداردهای معاونت آموزش پزشکی کشور» در ساخت این مجتمع که با «استفاده از متریال صددرصد ایرانی» ساخته شده، رعایت شده است.
اسناد تخلف
طی ۲۴ساعتِ بعد از فروریختن ساختمان متروپل، رسانهها و شبکههای اجتماعی پر شد از روایتها و اسناد مربوط به تخلفهای گسترده در ساخت برجهای دوقلو. صادق خلیلیان، استاندار خوزستان گفت: برآوردهای اولیه نشان میدهد که رعایت نشدن قوانین و مقررات و اصول فنی در ساخت مجتمع متروپل دلیل اولیه ریزش این بناست. او گفته است مجوز احداث این ساختمان قبل از سال۹۸ برای ۶طبقه صادر شده بود، اما بعدا سه و دو طبقه به آن اضافه شده است. یکی دیگر از اسناد که در شبکههای اجتماعی هم دستبهدست میشود اخطاریهای مربوط به سال۹۸ است که اضافه شدن سه طبقه مازاد بر طراحی را تایید میکند.
این سند به اشکالات سازهای زیادی در متروپل اشاره میکند و با هشدار درباره آینده آن، خواهان توقف کار برای بررسی کامل سازه و ارائه نقشههای مقاومسازی میشود.
مرگ زیر آوار آرزو
حسین عبدالباقی ۹ماه پیش و هنگام ساخت برج۲ در وصف این بنا گفته بود که سازه بتنی متروپل با شمعکوبیهای ۲۷متری و بهطور کامل ضد زلزله ساخته شده است. او از برنامههای متنوعی که برای ساختمان شماره۲ داشت، تعریف کرد و گفت که این برج دارای نمایی آجری-سنگی مطابق معماری اصیل شهر آبادان با نورپردازی حرفهای و چشمنوازی است که امکان ورود آمبولانس و خودروی شخصی به پارکینگ طبقاتی، تردد راحت و ایمن مراجعان در میان برجها از طریق دو پل شیشهای را با آسودگی خاطر برای آنان به همراه خواهد داشت. آنطورکه میگویند او خود زیر آوار همین ساختمان ماند.
در سایت این شرکت انبوهی از پروژههای ساختهشده یا در دست ساخت دیده میشود. بازار سنتی فیدوس، شهرک خودرویی آبادان و مجتمع تجاری الماس الوند ازجمله پروژههایی است که این شرکت ساخته و برج شماره دو متروپل در میان پروژههای در دست ساخت دیده میشود.
منبع: صبح نو
ولی پشت این برنامه ، مهندسانی ب ایشون همچین اطمینانی رو دادند ک خطر نداره حتی درصورت زلزله
چرا اعتماد کرده ب وعده های این مهندسان ؟ !!!
نمیشه آبرویشو بخاطر وعده های تو خالی مهندسان ، ببره
همه مقصران باید تاوان این بلا رو بدن و از اموال شون هم ، جبران خسارت بشه نه از بیت المال
بنظر بنده حقیر فقیر کمترین بی سواد مومن مسلمان مستضعف اگر سیستم اداری و نظام مهندسی شهرداری آ؛بادان فساد درونش وجود نداشت این جناب عبدالباقی هرگز نمی توانست آجری را روی آجری غیر استاندارد قرار دهد چه رسد به اینکه پاساژ و برج آپارتمانی غیر استاندارد بسازد جناب عبدالباقی یه فرد سرمایه دار سرمایه گذاری بیش نیست قانون و مقرارات راه سازی و شهرسازی ابنیه عمران پروژه های ساختمانی سازمان نظام مهندسی که مسئول مستقیم روی همه پروژه های مختلف هستند که می بایست از صفر تا صد همه پروژها حضوری مستمر و فعال داشته باشند که هر پروژاه ایی مطابق با استانداردها و دستورالعملهای قانونی استاندارد پیش رود مقصثر و مسئولند و اونهایی که در اداره شهرداریها رشوه گرفتند و سکوت کردند مقصرند اگر که مفاسد در سیستم اداری شهرداری آبادان و نظارت عالیه مهندسین نظارت نبود هزارتا عبدالباقی هم با ثروتهای کلانشان نمی توانستند آجری روی آجری غیر استاندارد بگذارند چرا که سریعا مهندسین ناظر پروژه ها عیوب و تخلف کارگاهی پروژه ایی را گذارش مستند کتبی همراه با فیلم عکس برای مراجع قانونی شهرداریها و قوه قضائیه و سازمان نظام مهندسی می فرستادند و جلوگیری می شد متوقف می شد تا رفع نواقص خطرساز یعنی همان ارزیابی ریسک مهندسین ایمنی سازه و ساختمان سازی که اونها هم باید از صفر تا صد هر پروژه ایی حضور مستمر داشته باشند اگر اینچونین پروژه ها پیش رود نه کم کاری صورت می گیرید نه دزدی در مصالح ساختمانی صورت می گیرد که بخواهند بی کیفیت سازی و غیر استاندارد سازی کنند و نه فسادی در اداری شهرداریها و سازمان نظام مهندسی وجود داشت و هر ساختمانی و هر پروژه راه شهرسازی و غیره ... مستحکم حساب شده ضد زلزله ضد حریق ضد رعد برق ضد طوفان ضد آب ضد سیل از صفر تا صدش ساخته می شد و هزارتا امثال عبدالباقی شرکتهای خصوصی پیمانکاری هم با ثروتهای کلانشان نمی توانستند غلطی کنند تا می خواستند چرا مهندسین ناظر پروژه های مختلف می بایست قانونا برای جلوگیری از هر گونه فسادشان با سرمایه گذار باید هر دوهفته به دوهفته به صورت چرخشی عوضشان کند سازمان نظام مهندسی و در پروژه های دیگری به صورت چرخشی ازشون استفاده شود و کارها مطابق استاندارد و نقشه های مهندسی و دادن گذارشات کتبی به مهندسین تعویضی یا همان برگه های پرمیت گذارش کار دوهفته و هر روزی به مهندس بعدی جلوگیری می شود از تخلفات و مفاسد و رشوه گیریهای مختلف در شهرداریها و سازمان نظام مهندسی هرگز نباید یک مهندس ناظر و یک مهندس ارشد در یک پروژه صنعتی از صفر تا صدش دست این دو یا سه نفر باشد باید به صورت چرخشی هم مهندسین ارشد و هم مهندسین ناظرین مقیم گردشی در چندین پروژه فعال ازشون استفاده شود و سرمایه گذار همچون عبدالباقیها هیچگونه حقی نباید داشته باشند که مهندسین ناظرشان را خودشان انتخاب کنند برای پروژه های مختلفشان اونها باید از صفر تا صد پروژشون رو بسپارند به سازمان نظام مهندسی و شهرداریها و کنار بایستند تا مجوز پایان کار استانداردسازی شده در هر پروژه ایی قانونی تحویلشان شود تمامی اینها بر می گردد به ضعف مدیریتی خردمندانه مبارزه با مفاسد مختلف سیستماتیک در کشور سرمایه گذار نه علوم ساخت ساز را دارد نه علوم ایمنی بهداشت محیط زیست صنعتی را می شناسد سرمایه گذار اکثریتشون طمعکارند چرب زبان رشوه بده این سیستم درون شبکه اداری و نظارتی است که می بایست درست بدون خبط خطا عمل می کرده نه اینکه بخواهیم از سرمایه گذاران رشوه ده ثروتمندان پشتیبانی کنیم نخیر اونها هم مقصرند ولی نه به اندازه کسانی که به وجدان کاری کارشناسانه علومشون و مردمشون با مفاسدشون خیانت و جنایت کردند و کم کاری کردند دزدی کردند غیر استاندارد سازی کردند تخلفات رو گذارش نکردند و سکوت کردند اونها مقصران اصلیند . و من الله توفیق .
والسلام و صلوات التماس دعا و التماس تفکر خردمندانه عادلانه خداپسندانه .