ایثارگران در دوران پس از جنگ بواسطه جراحت‌ها و آسیب‌های جانبازی دچار برخی بیماری‌ها می‌شوند این موضوع باعث افزایش درصد جانبازی آن‌ها بر اساس قانون می‌شود.

برخی از جانبازان یا رزمندگان به دلیل سوختن یا مفقود شدن مدارک پزشکی خود تاکنون نتوانسته اند، برای گرفتن کارت یا تغییر درصد جانبازی خود اقدام کنند.

احراز ایثارگری جانبازان به ۲ شیوه امکانپذیر است. در روش اول؛ رزمندگان با مدارک بالینی و در صورت سانحه همزمان به کمیسیون پزشکی مراجعه و پس از تعیین درصد، کارت جانبازی خود را دریافت می‌کنند.

در روش دوم؛ رزمندگانی که در دوران دفاع مقدس دچار جراحت جنگی شده اند اما مدارک بالینی همزمان ندارند، بر اساس تبصره بند الف ماده ۸۷ قانون اساسی باید به شورای عالی پزشکی نیرو‌های مسلح مراجعه کنند، در صورت تایید جراحت رزمنده، بنیاد شهید موظف است، به این افراد کارت ایثارگری یا جانبازی ۵ درصد بدهد.

اما برخی از جانبازان یا رزمندگان در مراحل اداری دریافت کارت جانبازی یا تغییر درصد جانبازی خود فوت می‌کنند، یا برخی از خانواده‌های آن‌ها بعد از فوت شخص، مدارک پزشکی آن‌ها را پیدا می‌کنند و می‌خواهند برای تغییر درصد جانبازی اقدام کنند.

سید حمیدرضا متقی گفت: رزمندگان و مصدومان جنگ که تا کنون برای احراز و اخذ درصد جانبازی مراجعه نکرده اند، می‌توانند با ارائه مدارک درمانی، صورت سانحه و گواهی مجروحیت معتبر صادره از مراجع ذی‌صلاح به واحد پذیرش بنیاد شهید و امور ایثارگران استان و شهرستان محل سکونت خود مراجعه و تشکیل پرونده داده و پس از احراز به کمیسیون پزشکی جهت تعیین درصد مراجعه و در صورت اخذ درصد و تایید جانبازی می توانند کارت شناسایی مربوطه را دریافت کنند.

مدیرکل کمیسیون پزشکی بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت: رزمنده ای که در دوران دفاع مقدس دچار مصدومیت جنگی شده اما مدارک بالینی هم زمان ندارد، بر اساس تبصره بند الف ماده ۸۷ قانون برنامه ششم توسعه با مراجعه به نیروی اعزام کننده تقاضای خود را برای معرفی به شورای پزشکی نیرو‌های مربوطه ارائه کرده و در صورت تایید جراحت توسط این شوراها احراز آنها تایید شده تلقی و پرونده جهت اخذ درصد به بنیاد شهید و امور ایثارگران ارسال و بنیاد به این افراد حداقل ۵ درصد جانبازی اعطا می‌کند.

به گفته‌ متقی ، برخی از جانبازان یا رزمندگان در مراحل اجرای کمیسیون پزشکی قبل از اخذ یا تغییر درصد جانبازی خود فوت می‌کنند، یا برخی از خانواده ها بعد از فوت ایثارگر مدارک پزشکی جدیدی ارائه کرده و تقاضای اخذ و یا تغییر درصد جانبازی ایثارگر را دارند.

این موارد ابتدا در کمیسیون عالی پزشکی بنیاد مطرح و در صورت تایید به کمیسیون ماده ۱۵ (متوفی) ارجاع می‌شود، اگر پس از فوت ایثارگر، خانواده متوفی با مدارکی دال بر جانبازی شخص و یا تشدید عوارض جانبازی به بنیاد شهید و امور ایثارگران مراجعه کنند در صورت داشتن مدارک همزمان جنگ و احراز جانبازی توسط کمیسیون احراز، با توجه به عدم امکان دسترسی به خود ایثارگر جهت انجام معاینات یا تست‌های پاراکلینیکی صرفا بر اساس مدارک پزشکی تایید شده موجود، در کمیسیون عالی پزشکی بنیاد اظهار نظر خواهد شد.

جانبازان چند درصدی پس از فوت شهید محسوب می‌شوند؟

به گفته او همه‌ جانبازان پس از فوت، مدارک و گواهی فوت آن‌ها در کمیسیون ماده ۱۵ بررسی می‌شود. بر اساس میزان جانبازی متوفی ۵ درصد به جانبازی آن‌ها افزوده خواهد شد، یا اگر بیماری یا جراحات جنگی جانباز منجر به فوت آنها شده باشد، درصد جانبازی آن یک سطح بالاتر می‌رود.

مدیرکل کمیسیون پزشکی بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت: اگر علت فوت به صورت ۱۰۰ درصد بر اثر مجروحیت جانبازی و جراحات جنگ باشد و در گواهی فوت توسط پزشک تایید شده باشد، مدارک آن‌ها در کمیسیون پزشکی بررسی و متوفی شهید محسوب می‌شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۶ ۲۴ خرداد ۱۴۰۳
سلام خسته نباشید همسر من موقع فوت ۵۰درصد بود برای افزایش درصد بعد فوت چه کار کنم میشه راهنمای کنید ممنون میشم اا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۳۸ ۰۷ خرداد ۱۴۰۳
فکری به حال بیماران اعصاب و روان( موجی) دوران جنگ تحمیلی بکنید طرف اگر دارو نخوره مثل یک دیوانه وحشی و کل خانواده را به آتش میکشد و وقتی دارو مصرف میکند مانند یک لخته گوشت میشود که حتی از عهده استحمام خود بر نمی آید . آیا دادن جانبازی ۵درصد به این افراد کم لطفی نیست کسی که حتی یک عضو خود را از دست داده مثل پا میتواند منطقی و درست زندگی کند ولی موجی های زمان جنگ نه تنها هیچ کمکی به زن و بچه نمی‌کنند که هر بار در اثر استفاده کم یا زیاد دچار حالات وحشتناک جسمی شده و دائم یک نفر برای پرستاری آنها لازم است. زن و بچه موجی های زمان جنگ چه گناهی داشته آن بخاطر خدا درصدی قابل قبول برای موجی ها در نظر بگیرید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۰ ۲۶ اسفند ۱۴۰۲
نمی‌دانم فریادمان را پیش کی ببریم، پدرم سال ۶۷ جانباز شد در بمباران شهری، دست چپش کامل از کار افتاد و در عین حال ۴۰ درجه بیشتر پایین نمی آمد ، ۲۰ درصد تایید شد بارها اعتراض زدیم با وجود مستندات همکاری نکردند
این به کنار، امسال پدرم فوت کردند و در کمیسیون ماده ۱۵ متوفیان ، به دلیل اینکه در مناطق غیر جنگی جانباز شده مشمول ۵ درصد افزایش نشده، آیا این عدالت است
والله بعد از جانبازی پدر ما زندگی‌مان فلج شد و دو تا از برادرهایم دچار مشکلات روحی روانی شدند به دلیل شدت فقر ناشی از این ماحرا، چون هیچ پشتوانه‌ای غیر از پدر نداشتیم و متاسفانه ایشان هم از کار افتاده شدند و متاسفانه سال ۱۳۹۲ با جانبازی ایشان و کمک معیشت موافقت شد
Iran (Islamic Republic of)
رزمنده
۰۹:۴۹ ۱۷ آذر ۱۴۰۲
باتوجه به رای شورای پزشکی وتائیدیگان مربوطه که مجروح شدم ولی بنیاد به من ۵درصد انهم گفته شده مجروحیت شامل شما نشده اگرواقعا کمسیون ارتش وشورای پزشکی راقبول دارند چرا به من رای نداده اند واگر قبول ندارند چرا این چندسال مارا برای ثابت کردن مجروحیت اسیر کردن واین همه هزینه ووقت من باید انجام دهم درثانی وقتی نمی خوهند چیزی بدهند بگویند عالت یعنی هرکس که درزمان جنگ به فکربوده مدرک جمع کرده وماکه واقعا مجروح شدیم وفکر نمی کردیم روزی به ان احتیاج پیدا خواهیم کردواقعا این درست است حالا که عمر مارفته چقدرباید بدویم تاثابت کنیم که این ۵درصدزیاد باندان فرقی نمیکند
Iran (Islamic Republic of)
نناصر
۱۵:۱۷ ۱۶ تير ۱۴۰۲
با سلام.بنده ازسال ۹۸ پرونده ام تحویل بنیادشده وتاکنون هیچ ترتیب اثر داده نشده .فاقددرصد.درصورتی که بنده جانبازارتش دارای کمسیون۱۲۰نزاج وکارت ایثار ۲سال جبهه ،ازبیماران خاص ومشکلات تنفسی ،مشکلات پوستی وچشمی ومشکل اعصاب وروان دارم وفاقدشعل ودرآمد و بیمه میباشم که تاکنون هیچگونه مساعدتی ازسوی بنیاد صورت نگرفته وبا این هزینهای درمان دیگر قادربه ادامه درمان و زندگی نبوده ،دروع هناق نیست که گلوشه بگیر و خفش کنه ،آنقدردروع گفتن که دیگر مشکلی بادروع ندارند،اینه آب خوردم شده بایشان،خدا ازشون نگزره . دردیاری که نامردام عص ازکور میدزدند،من از خوش باوری آنجا حقیقت جستجو کردم.
Iran (Islamic Republic of)
نناصر
۱۵:۱۷ ۱۶ تير ۱۴۰۲
خدا قوت
Iran (Islamic Republic of)
نناصر
۱۵:۱۷ ۱۶ تير ۱۴۰۲
دستتون درد نکنه
Iran (Islamic Republic of)
نناصر
۱۵:۱۶ ۱۶ تير ۱۴۰۲
خدا را شکر
Iran (Islamic Republic of)
نناصر
۱۵:۱۶ ۱۶ تير ۱۴۰۲
چه عجب فکری هم برای ما جانباز شد!!!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
معسر
۲۲:۴۷ ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۲
این چه تقسیم بندی خداوکیلی خانواده یه شهید راحت زندگی میکنن یا جانباز اعصاب روان که زن و خانوادش در عذابند خانواده جانبازا چه گناهی کردن
Iran (Islamic Republic of)
غفاربیاتی
۰۲:۰۴ ۱۴ تير ۱۴۰۱
چرابنیادازحق مابازنشستگان کشوری دفاع نمیکنه حق ایثارگری احکام صادرشده ولی طبق حکم حقوف نمیدهند
آخرین اخبار