آخرین آمار جمعیت زنده یوزپلنگ در پناهگاه حیات وحش نایبندان طبس، طبق برآورد کارشناسان و مشاهد رد پاها، ۳ قلاده است.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان طبس گفت: هر سه قلاده یوز منطقه نایبندان، نر هستند ومتاسفانه در چند سال اخیر یوز ماده مشاهده نشده است.

او گفت: از ابتدای امسال محیط بانان دو مرتبه موفق به ردزنی و تشخیص رد یوز در پناهگاه حیات وحش نایبندان نزدیک رودخانه شند و تنگل حیدری شده اند و در رودخانه شند لاشه یک راس کل وحشی شکار شده توسط یوز نیز در فروردین امسال مشاهده شده است.

او گفت: پارسال نیز محیط بانان و مردم بومی منطقه، ۶ مرتبه یوزپلنگ‌های پناهگاه نایبندان را مستقیم مشاهده کرده اند.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان طبس گفت: در حال حاضر دوربین تله‌ای برای ثبت تصاویر یوزپلنگ، در منطقه نایبندان وجود ندارد، ولی پروژه دوربین‌های فورکا در داخل پناهگاه اجرا شده و در دو نقطه که چشمه وجود دارد و محل تردد تعداد زیادی از گونه‌های حیات وحش است دو دستگاه دوربین نصب شده است.

داده‌های گرفته شده در دوربین‌های فورکا بوسیله دو آنتن به پاسگاه محیط بانی علی اباد ارسال و ذخیره می‌شود.

تقی زاده، مهمترین فاکتور‌های حضور گونه ارزشمندی مثل یوزپلنگ در زیستگاه‌های پناهگاه حیات وحش نایبندان را تامین آب شرب، امنیت و وجود تغذیه مناسب دانست و گفت: زیستگاه نایبندان با داشتن ۱۵۰ چشمه آب شیرین که در تمام فصول سال آب دارند، تعبیه آب انبار‌های بتنی و پلی اتیلنی، وجود جمعیت خوبی از پستانداران بزرگ و کوچک از قبیل کل و بز وحشی، قوچ و میش وحشی، جبیر، خرگوش و شغال برای تغذیه یوزپلنگ و دور بودن منطقه از واحد‌های صنعتی، یکی از بکرترین مناطق حفاظت شده کشور برای یوز ایرانی به شمار می‌آید.

خرید ۳۷ تن علوفه برای پستانداران پناهگاه نایبندان که غذای یوز ایرانی هستند، از دیگر اقدامات محیط زیست طبس برای حفظ گونه ارزشمند یوزپلنگ ایرانی است.

برچسب ها: حیات وحش ، پوزپلنک
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.