جلوگیری از هدررفت سرمایه ملی باجمع آوری گاز‌های سرچاهی

به منظور کنترل آلودگی زیست محیطی و جلوگیری از هدر رفت منابع و سرمایه ملی در میادین نفت و گاز دهلران، گاز‌های مشعل جمع آوری می‌شوند.

روزانه بیش از ۱۵۰ میلیون فوت مکعب گاز‌های میادین نفتی دهلران، چشمه خوش، دانان و بیات، بدون هیچگونه استفاده‌ای می‌سوزد و هدر می‌رود.

برهمین اساس و با توان و دانش نیرو‌های متخصص داخلی، طرح جمع آوری گاز‌های مشعل، فرآورش و تبدیل آن به خوراک پتروشیمی با احداث NGl ۳۱۰۰ در دهلران در حال انجام است.

مدیرعامل شرکت نفت مناطق مرکزی ایران در بازدید از میادین نفت و گاز حوزه شهرستان دهلران، گفت: طرح احداث مینی NGL با هدف تسریع در جمع آوری گاز‌های مشعل تا زمان بهره برداری از سایت بزرگ NGL ۳۱۰۰ دهلران، از سال گذشته آغاز و هفته آینده به بهره برداری می‌رسد و ماموریت آن، جلوگیری از هدر رفت گاز‌های سر چاهی یا همان فلر‌های روشنی است که هم باعث آلودگی‌محیط زیست و هم سوختن ۱۵۰ میلیون فوت مکعب گاز شده است، و در نهایت تولید خوراک پتروشیمی است.

به گفته حیدری : در همین راستا و در تکمیل زنجیره صنعت نفت و گاز و پتروشیمی دهلران، سایت تقویت فشار در ابتدای این خط با پیشرفت فیزیکی مناسبی در حال احداث است که شهریور سال ۱۴۰۱ به بهره برداری می‌رسد و پس از جمع آوری گاز‌های مشعل آنرا به NJL میفرستند و سپس به پتروشیمی جهت تبدیل ب خوراک ارسال می‌شود.

او درخصوص قانون ۲ درصد درآمد‌های نفتی می گوید: براساس قانون، ۲ درصد از درآمد نفتی باید در مناطق نفت خیز هزینه شود و اگر مسولین استان ایلام برای بهره مندی از این اعتبار پیگیری لازم را از طریق وزارت نفت بعمل آورند، شرکت ملی نفت ایران آمادگی همکاری و اختصاص آنرا به استان ایلام خواهد داشت.

مدیرعامل شرکت نفت مناطق مرکزی ایران گفت: برای استفاده از زمان، کاهش آلودگی هوا، و تسریع در ایجاد ارزش افزوده از این گاز‌های درحال سوختن، کارخانه مینی ان جی ال در نزدیکی میدان چشمه خوش بصورت پرتابل احداث شده که پس از تکمیل و راه اندازی سایت بزرگ ان‌جی ال ۳۱۰۰، جمع آوری و به مناطق دیگر ارسال می‌شود.

رضایی مدیرعامل نفت و گاز غرب نیز گفت: به منظور خودکفایی در تامین قطعات صنایع نفت و گاز، از شرکت‌های دانش بنیان تقاضا داریم، با شرکت نفت و گاز غرب همکاری نمایند.

شهرستان دهلران در جنوب استان ایلام دارای میادین متعدد نفت و گاز است که بیش از ۹۲ درصد تولید نفت و گاز غرب کشور را برعهده دارد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.