خط تولید کیت‌های تشخیص پزشکی ایران ساخت به روش کمی لومینسانس با حضور معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری در استان البرز راه اندازی شد.

سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری گفت: یکی از بزرگ‌ترین مشکلات کشور در حوزه سلامت به ویژه دوران اوج کرونا، برخورداری از تجهیزات آزمایشگاهی و کیت‌های تشخیصی بود که خوشبختانه با ورود به موقع شرکت‌های دانش‌بنیان این چالش رفع شد.

او می گوید: بیش از ۳۰۰ شرکت دانش‌بنیان در حوزه فناوری‌های تشخیص پزشکی فعال هستند که شیوع کرونا زمینه شکوفایی بخش قابل توجهی از آن‌ها و پیشرفت کشور در این حوزه را فراهم کرد.

آقای ستاری گفت: شرکت دانش بنیان پیشتاز طب زمان، زمینه‌های لازم برای حمایت و هدایت تیم‌های فناور و نوآور، فراهم شده است.

معاون علمی و فناوری می گوید: در ادامه مسیر فعالیت این شرکت و با حمایت این شتابدهنده سیناپس از نوآوری‌ها، ۴۰ کیت را ارایه خواهند کرد که همین ۱۶ کیت، ۹۰ درصد نیاز بازار را تامین می‌کند.

به گفته ستاری توسعه این محصولات و افتتاح خط تولید مقدمه‌ای است برای شکستن موانع و با مشاهده موفقیت‌های این شتابدهنده قطعاً شرکت‌های بیشتری به این حوزه ورود پیدا می‌کنند.

معاون علمی و فناوری رئیس‌ جمهوری گفت: خوشبختانه این قانون با پیگیری‌های معاونت علمی و فناوری و نمایندگان مجلس، پس از ۳ سال کار مستمر به تصویب رسید و آینده کشور را در حوزه اقتصاد دانش بنیان ترسیم می‌کند.


او گفت: با توجه به این‌که فناوری‌های تشخیص پزشکی، نقش قابل توجهی در اقتصاد سلامت ایفا می‌کند، شتابدهنده سیناپس با هدف توسعه فناوری‌های این حوزه و تبدیل ایده‌ها به محصولات ایران ساخت راه‌اندازی شده است، از بازار ۷۰۰ میلیون دلاری فناوری IVD سهم ۹۰ درصدی به واردات اختصاص دارد و بخش ۱۰ درصدی آن مرتبط به تولیدات داخلی است و همچنین ۹۰ درصد اقتصاد این حوزه به کیت و خدمات و ۱۰ درصد هزینه‌ها به دستگاه اختصاص دارد.

آقای ستاری می گوید: این خط تولید با نقش آفرینی تیم متخصص ۱۵ نفره متشکل از ۸ تخصص از مهندسی، بیوشیمی و ایمنولوژی و سایر رشته ها، ضمن کسب دانش فناوری پایه طراحی کیت‌های کمی لومینسنس، زمینه را برای تولید ساید کیت‌های مورد نیاز کشور فراهم کرده‌اند. شتابدهنده سیناپس سال ۱۳۹۹ با حمایت معاونت و علمی و فناوری ریاست جمهوری در حوزه تولید کیت‌های تشخیصی شکل گرفت.

او گفت: این شتابدهنده تاکنون ضمن شتابدهی بیش از ۹۵ پروژه گوناگون، بیش از ۱۰۰ قرارداد شتابدهی با شرکت‌های دانش بنیان و خلاق، منعقد کرده است. شتابدهنده سیناپس همچنین زمینه برای کسب فناوری و تجاری‌سازی ۷۰ محصول ایران‌ساخت و خروج ۴ شرکت دانش بنیان را برای خلق بازار ۱۰۰۰ میلیارد تومانی فراهم کرده است. ۳۰۰ میلیارد ریال برای تحقیق و توسعه در این حوزه هزینه شده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.