مسئولان شرکت "گاک" امارات اعلام کرده که این شرکت قرارداد بررسی و تلاشی مسافران و لوازم سفر آنان را در چهار میدان هوایی افغانستان نیز به دوش گرفته است.
مسئولان شرکت گاک افزوده اند که این قرارداد شامل بررسی و کنترل اموال مسافرین مطابق معیار های بین المللی میباشد.
در حال حاضر، میدان هوایی کابل به روی برخی از پروازهای داخلی و بینالمللی باز است، اما هنوز هم نیاز به بازسازی قابل توجهی دارد تا زمینه خدمات کامل برای از سرگیری پروازهای بزرگ شرکتهای بینالمللی فراهم شود.
پس از روند تخلیه غیر نظامیان و مسلط شدن طالبان بر افغانستان، میدان هوایی کابل از فعالیت باز ماند. در حال حاضر، بهره برداری کامل میدان هوایی کابل برای احیای اقتصاد متلاشی شده افغانستان حیاتی پنداشته میشود.
شرکت "گاک" امارات که مستقر در شهر ابوظبی است، گفته که با این قرارداد میدانهای هوایی ولایات کابل، قندهار، مزار شریف و هرات را تا سه سال آینده مدیریت خواهد کرد.
با این وجود، ابراهیم مورافی، مدیر منطقهای شرکت گاک گفت: "با امضای این قرار داد انتظار میرود اعتماد شرکتهای هوایی خارجی برای از سرگیری پروازهایشان افزایش پیدا کند."
وزارت ترانسپورت و هوانوردی ملکی افغانستان نیز امضای این قرار داد را تأیید کرده است.
شرکت "گاک" امارات که قبل از تسلط طالبان نیز در افغانستان فعالیت داشت، در ماه گذشته یک قرار داد جداگانهای برای تنظیم مدیریت و خدمات زمینی را در میدانهای هوایی کابل، قندهار و هرات با طالبان نیز امضا کرد.
قبل از امضای این قرارداد، نمایندگان قطر و ترکیه با مقامات وزارت هوانوردی طالبان طی چندین ماه اخیر روی تنظیم و مدیریت این میدانهای هوایی مذاکرات کردند، ولی این گفتگوها به بنبست مواجه شد، زیرا نمایندگان طالبان اصرار ورزیدند که افراد آنها مسئولیت امنیتی میدانهای هوایی را بدوش خواهند گرفت.
در حال حاضر کنترل ترافیک میدان هوایی کابل از سوی یک تیم افغانستانی اداره می شود که توسط افراد مسلکی ازبیکستان و قطر آموزش دیده اند.
این در حالی است که با خروج نیروهای آمریکایی و ناتو از افغانستان و مسلط شدن طالبان بر این کشور در ماه اگست سال گذشته، روند پروازهای عادی از میدانهای هوایی به خارج متوقف شد و با گذشت بیشتر از نه ماه، تا کنون این روند به حالت عادی برنگشته است.