چشمه فصلی تنگ کوفی در بخش صمصامی شهرستان کوهرنگ خشک شد.

سید هاشم فاطمی عضو کمیته صیانت از آب چهارمحال و بختیاری گفت: از هزاران سال گذشته تا دو دهه اخیر در ارتفاعات ذخایر برفی فراوانی داشتیم، اما با گرمی هوا در سال‌های اخیر این ذخایر را از دست داده‌ایم و همه برف‌های ذخیره شده آب شده اند.

عدم بارش برف یکی دیگر از دلایل ذوب شدن ذخایر برفی است که سبب خشک شدن دریاچه‌ها و چشمه‌های استان شده است.

طول تنگه کوفی در حدود ۲ کیلومتر و ارتفاع متوسط آن از سطح دریا ۲۰۴۰ متر است؛ این تنگه در جنوب این تنگ شهر صمصامی واقع است.

وجود ارتفاعات بلند در دو سوی این کوه در منطقه کوهرنگ چهارمحال و بختیاری، و حرکت رودخانه خروشان دوآب صمصامی از میان تنگ کوفی مناظر زیبایی ایجاد کرده است، اما با توجه به خشک شدن چشمه دبی آب رودخانه نیز کاهش یافته است.

به گفته فاطمی، با توجه به تغییر اقلیم و نوع بارش از برف به باران و ذوب یخچال‌های قدیمی استان منابع آبی استان به شدت کاهش یافته است و بخش عمده بارش‌ها در استان یا تبخیر یا بیشتر از حوزه استان خارج و پشت سد‌های کارون ۴ و زاینده رود تجمیع شود.

نتیجه این فرایند این است که دبی چشمه‌ها به شدت کاهش می‌یابد که نمونه بارز آن چشمه کوهرنگ در زمستان پارسال است.

فاطمی با ابراز نگرانی از مشکل کمبود آب شرب استان در ماه‌های بعد می‌گوید: بویژه در سال زراعی امسال که از مهرماه پارسال آغاز شده است و تا انتهای شهریور امسال ادامه دارد در بخش آب شرب کمبود خواهیم داشت چرا که وقتی زمستان برف نبارد و بارندگی به صورت باران باشد بیش از ۶۵ درصد بارندگی تبخیر و بقیه نیز به صورت روان آب از استان خارج می‌شود، چون استان در بلندی قرار دارد.


بیشتر بخوانید


آقای چراغ‌پور مدیرکل هواشناسی چهارمحال و بختیاری گفت: امسال به دلیل اتمام ذخایر برفی در استان، بحران کم آبی دور از انتظار نیست.

چهارمحال و بختیاری جزء ۱۰ استان خشک کشور به شمار می‌رود و این در حالی است که روزی این استان تأمین کننده ۱۱ درصد از آب کشور بود.

به دلیل ارتفاع چهارمحال و بختیاری، آب حاصل از بارش باران از استان خارج می‌شود و دسترسی به این آب وجود ندارد بنابراین  مدیریت مصرف این نعمت خدادادی باید در دستور کار قرار گیرد.

صمصامی شهری از توابع بخش دوآب صمصامی شهرستان کوهرنگ در استان چهارمحال و بختیاری است؛ مرکزشهرستان یعنی شهر چلگرد، در فاصله ۸۵ کیلومتری شهرکرد واقع شده‌است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار