معاون بهره برداری وتوسعه فاضلاب آبفای خراسان رضوی گفت: میزان هدررفت آب درقوچان ۱۱ درصد کمتر از میانگین هدر رفت در استان است.

سهرابی گفت: این میزان درقوچان باتلاش واقداماتی به ۲۰ درصدرسیده است که هدررفت‌ها شامل مواردی، چون انشعابات و برداشت‌های غیر مجاز، نشت از شبکه وخطوط، اتفاقات و شست وشوی مخازن درشبکه است، به طوری که این مقدار آب مصرف می‌شود، ولی حاصل ودرآمدی برای شرکت آب وفاضلاب ندارد.

او گفت: ۳۳ شهر دراستان دارای تنش آبی است که ۱۶ شهر در وضعیت قرمز قراردارد، یعنی میزان تولید از میزان مصرف، کمتر است و ۱۱شهر نیز در وضعیت نارنجی است که اگر میزان و الگوی مصرف درآن‌ها رعایت نشود، به وضعیت قرمز خواهند رسید.

معاون بهره برداری وتوسعه فاضلاب آبفای استان گفت: از ۳۰ هزارکیلومتر طول شبکه‌های آب رسانی در استان، حدود ۵۰ در صد آن دچار فرسودگی شده ونیاز به تعویض ومرمت دارد که آن هم درواقع مستلزم تخصیص و تامین اعتبارات لازم دراین بخش است.


بیشتر بخوانید

توسعه و اصلاح شبکه آبرسانی ۴ روستای خواف


او گفت: به طورکلی ۳۷ درصد از مشترکان آب دراستان، الگوی مصرف را رعایت نمی‌کنند که سرانه مصرف خانوار باید ۱۳ مترمکعب باشد. درهرحال توجه به الگوی مصرف با وضعیت کم آبی‌ها چه در کشور و چه شهرستان‌های استان نیاز به توجه مردم به کم آبی‌ها و اهمیت وارزش آب به عنوان یک ماده حیاتی است که دراین زمینه همچنان باید فرهنگ سازی شود که نقش رسانه‌های گروهی دراین خصوص حائز اهمیت است.

سهرابی گفت: از ۲۶۵ کیلومتر طول این شبکه تاکنون ۲۱ کیلومتر کارشده است، زمینی برای تصفیه خانه نیز تملک وحصارکشی شده و درمنطقه مسکن مهر، براساس نیاز و اولویت‌ها، اقداماتی صورت گرفته است، درهرحال اجرای طرح اگو درقوچان نیاز به اعتبارات زیاد وتامین به موقع دارد تا در تکمیل آن تسریع شود که دراین خصوص مشارکت بخش خصوصی به ویژه صنعتی درزمینه قرارداد درفروش پساب، اثر گذار خواهد بود و هنوز درحوزه صنعت وسرمایه گذاری درقوچان برای مشارکت دراجرای طرح، کسی قدم به میدان نگذاشته است و درواقع بااعتبارات دولتی، چنین پروژه‌هایی به طول خواهد انجامید.

مدیر امور آبفای قوچان گفت: خط انتقال آب از سد به تصفیه خانه آب شرب در قسمتی از مسیر، بدون لوله گذاری و روباز مانده بود که طی چند سال گذشته، این قسمت از خط انتقال، مشکلاتی را دربرداشته است که سرانجام با پیگیری‌های شهرستان ونماینده مردم درمجلس و همراهی ومساعدت مسئولان امر، باتخصیص اعتباراتی برای لوله گذاری، استارت کار زده شد و انتظار می‌رود هرچه زودتر باتکمیل پروژه بتوان از مزیت‌های این خط انتقال بهره‌مند شد. سعادتی خاطرنشان کرد: کار ما نسبت به برخی شرکت‌ها بیشتر وسنگین‌تر است به طوری که درسه حوزه تامین، توزیع، مصرف و همچنین دوحوزه آب وفاضلاب کار می‌کنیم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.