مدیرکل امور عشایری خراسان جنوبی:

نگهداری از تاسیسات آبرسانی پرهزینه تر از اجرای آن است

مدیرکل امور عشایری خراسان جنوبی از هزینه های بالای نگهداری از تاسیسات آبرسانی خبر داد و خواستار تخصیص اعتبار به این بخش شد.

عصمتی پور گفت: اعتبارات طرح های انتقال آب پایدار به محلات عشایری فقط به بحث اجرا تخصیص داده می‌شود در صورتی که حفظ و نگهداری از طرح های آبرسانی‌ که به بهره برداری رسیده اند بسیار هزینه بردار‌تر از اجرای آن است.

او گفت:  باید این طرح ها به شرکت آب و فاضلاب سپرده شود و یا اعتباری به صورت سالیانه که برآورد آن قبلا انجام و به سازمان امور عشایر ایران ارسال شده است، بابت نظام بهره برداری و نگهداری از تاسیسات و خطوط انتقال آب در موافقت نامه‌ها لحاظ شود.

مدیرکل امور عشایری خراسان جنوبی گفت: از ۱۰ طرح مطالعه شده در حوزه آبرسانی پایدار به محلات عشایر استان، کار مطالعاتی ۸ طرح انجام شده و آماده اجرا است که به محض تخصیص اعتبار، عملیات اجرایی آن‌ها نیز آغاز می‌شود.

او گفت: دو طرح دیگر شامل طرح آبرسانی خواجه منجیکو نهبندان، فاز اول و دوم آن انجام و به بهره برداری رسیده و فاز سوم مطالعات آن به پایان رسیده است و آماده اجرا است.

عصمتی پور گفت: همچین طرح چاه مسافر طبس نیز فاز اول آن اجرا و به بهره برداری رسیده است و کار مطالعاتی فاز دوم آن انجام شده و آماده اجرا است.

مدیرکل امور عشایری خراسان جنوبی گفت: اجرای کل این طرح ها اعتباری بالغ بر ۴۲۰ میلیارد تومان نیاز دارد که تاکنون از محل اعتبارات سفر اخیر ریاست جمهوری به استان، ۱۴۳ میلیارد تومان آن تامین شده و ۲۳ میلیارد تومان آن تخصیص داده شده است.

خراسان جنوبی از سال ۷۶ تا ۹۸ درگیر خشکسالی است و پارسال نیز شاهد کاهش شدید بارش نزولات آسمانی در مقایسه با چندین دهه گذشته بوده و در نتیجه تامین آب شرب عشایر مهمترین دغدغه است.

 امسال نیز هر چند شاهد بارش‌هایی نسبتا بهتر از پارسال بودیم، ولی خشکسالی در شهر‌هایی نظیر طبس و بشرویه به مراتب بیشتر از پارسال است

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.