پارلمان روسیه با تصویب لایحه‌ای به صلاحیت دادگاه اروپایی حقوق بشر در این کشور رای منفی داد.

پارلمان روسیه امروز (سه شنبه) دو لایحه را تصویب کرد که به صلاحیت قضایی دادگاه اروپایی حقوق بشر (ECHR) در این کشور پایان می‌دهد.

به نوشته رویترز، دومای روسیه هم این ۲ لایحه را تصویب کرد؛ یکی از این لایحه‌ها روسیه را از صلاحیت دادگاه حذف می‌کند و دیگری هر حکم صادر شده از تاریخ ۱۵ مارس علیه روسیه را لغو می‌داند.

این دو لایحه تقریباً به اتفاق آرا به تصویب رسید و تنها یک نماینده از حزب کمونیست مخالف رأی منفی داد. اکنون این دو لایحه باید قبل از تبدیل شدن به قانون تایید و امضای «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه، را بگیرند.

از جمله مواردی که این دیوان علیه روسیه رای داد می‌توان به این احکام اشاره کرد:  در سال ۲۰۱۷، دادگاه اروپایی حقوق بشر، مسکو را به پرداخت غرامت به بازماندگان یک بحران گروگان‌گیری وادار کرد، در این گروگانگیری در شهر بسلان بیش از ۳۳۰ گروگان از جمله حداقل ۱۸۰ کودک کشته شدند.

در فوریه ۲۰۲۱، کنوانسیون اروپایی حقوق بشر چنین حکمی را صادر کرد، «الکساندر ناوالنی» منتقد دولت روسیه، پس از زندانی شدن به اتهامات سیاسی، باید از زندان آزاد شود. در آن زمان روسیه حکم دادگاه حقوق بشر اروپا را «غیر قانونی» توصیف کرد.

از طرفی در تاریخ ۱۵ مارس، کمیته وزرای شورای اروپا تصمیم گرفت در واکنش به اعزام نیرو‌های روسیه به اوکراین در فوریه و آغاز حملات نظامی، روسیه را از سازمانی که دادگاه اروپایی حقوق بشر بخشی از آن است، اخراج کند. اکنون روسیه می‌گوید که به طور مستقل تصمیم به خروج از شورای اروپا گرفته است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار