سعادت فر افزود: سرانه استان به ازای هر دانش آموز ۷/۵ مترمربع است که البته در مقایسه با میانگین کشوری که ۳/۰ مترمربع در مکان بهتر قرار داریم، اما در مقایسه با استاندارد سه مترمربع کمبود فضای سرانه آموزشی داریم.
سعادت فر با اشاره به نقش ۳۰ درصدی خیران در احداث و تجهیز مدارس گفت: در سال ۱۴۰۰ بیش از ۳۶ پروژه مدرسه سازی با هزینهای حدود ۴۰ میلیارد تومان با مشارکت خیران مدرسه ساز به سرانجام رسید.
وی با تاکید بر ظرفیتهای واحدهای تولیدی و کارخانهها در بهسازی فضاهای آموزشی و مدرسه سازی تصریح کرد: بیش از ۳۰ مدرسه در استان توسط نهادهایی، چون بنیاد ۱۵ خرداد، موسسه امداد بین الملل، موسسه خیریه چتر خوشبختی میهن، موسسه خیریه مهرگیتی، موسسه خیریه سپاس و سایر موسسات ساخته شده است.
سعادت فر همچنین به نقش بنیاد برکت اشاره کرد و گفت: سالیان متمادی این نهاد در کنار نوسازی مدارس بوده که در ۱۹ مدرسه مشارکت کرده اند و در حال حاضر دو مدرسه شش کلاسه تا پایان سال با مشارکت بنیاد برکت به بهره برداری میرسند.
مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان گفت: در حال حاضر ۱۶۰ مدرسه نیاز به تخریب و بازسازی دارند و همچنین به احداث ۱۰۰ مدرسه نیاز داریم. در حدود ۲۰۰ مدرسه نیاز به مقاوم سازی دارند و مناطق محروم مانند اقبالیه، بیدستان، شریفیه، محمدیه، محمودآباد، ناصرآباد نیازمند توسعه فضاهای آموزشی هستند.
او افزود: هم اکنون ۱۳۰ پروژه در حال ساخت داریم که ۶۰ درصد آن را خیرین پوشش داده اند. برای ساخت این پروژهها ۵۰۰ میلیارد اعتبار لازم بود که ۲۵۰ میلیارد تومان هزینه شده و بقیه هم باید تامین شود تا پروژهها تکمیل شود که بخشی از این اعتبارات دولتی است و در زمان بندی یک ساله و دو ساله تامین خواهد شد.
سعادت فر گفت: برای سال تحصیلی جدید ۱۸۲ طرح برای تحویل به آموزش و پرورش در نظر گرفتیم. این طرحها شامل ۳۳ فضای آموزشی با ۱۷۳ کلاس درس، ۳۹ چشمه سرویس بهداشتی برای ۱۹ مدرسه و سایر طرحهای خرد و کلان مانند کارگاه ریخته گری، خوابگاه، کانون فرهنگی هنری، نمازخانه است.
مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان تصریح کرد: در سفر اخیر ریاست جمهوری دستورات قابل توجهی داده شده، اما تاکنون ابلاغ اعتبارات صورت نگرفته است البته برای تکمیل پروژههای مناطق محروم اعتبارات ویژهای در نظر گرفته شده است.
وی با اشاره به احداث و نوسازی مدارس در نقاط مختلف قزوین اظهار کرد: در سالهای اخیر در محله هادی آباد پروژهای شروع کردیم. در منطقه راه آهن آبیک، در خیابان مجاهد، مدرسه شهید حسن پور، در منطقه مرکزی قزوین مدرسه رزبان، هنرستان جوادی را در مناطق نیازمند به بازسازی اجرا کردیم و استخر راه آهن را در منطقه محروم قزوین احداث کردیم که در مهرماه تحویل خواهد شد.
سعادت فر همچنین به مشکلات نوسازی مدارس در بافتهای ویژه شهر پرداخت و گفت: در بافت مرکزی و برخی نقاط شهری متاسفانه زمین مناسب در اختیار نداریم که مدرسه جدید احداث کنیم و مجبوریم مدارس نیاز به بازسازی را تخریب و احداث کنیم.
مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان تصریح کرد: در شهرستان البرز کمبود زیادی داریم که در سالهای آینده باید اعتبارات ویژهای برای آن در نظر گرفته شود و الوند هم جزو برنامههای ویژه ما خواهد بود.
سعادت فر گفت: یکی از طرحهایی که در نوسازی مدارس و آموزش و پرورش اجرا شد طرح آجر به آجر بود که در راستای توجه به امر مدرسه سازی و مشارکت در این امر مقدس بود. این طرح پویشهای مختلفی داشت. پویش «من مادرم بچههای ایران فرزند من هستند»، پویش «محرم»، پویش «ماه رمضان»، پویش «به رنگ مدرسه»، که آخرین آن به صورت کشیدن نقاشی بود که هر دانش آموز برای خود متصور است.
مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان گفت: تا امروز حدود ۲۰ هزار نفر در این طرح مشارکت داشتند که در قالب توسعه ۴ مدرسه در سال ۱۴۰۰ شکل گرفت.
وی گفت: ارتباط تنگاتنگی بین نوسازی مدارس و بسیج سازندگی وجود دارد که در برخی مناطق که امکان ورود نبوده، بسیج سازندگی پای کار بوده است. در امر آماده سازی، رنگ آمیزی و تعمیرات مدارس بسیج سازندگی نقش داشته است و حوزه جدیدی که با بسیج هماهنگ شده حوزه تعمیر و نگهداری فضاهای آموزشی و فرهنگ سازی آن است.
سعادت فر گفت: مدارس سبز جزو مدارسی هستند که در رویکرد جدید مدرسه سازی در دست اقدام داریم. پروژههایی که در سطح کشور شروع شده قزوین جزو اولینها بود که دو مدرسه داریم یکی در قزوین یکی در آبیک. مدیریت مصرف انرژی پایه طراحی این مدارس است. تاسیسات برقی و مکانیکی و حتی معماری موضوع استفاده بهینه از انرژی و توسعه پایدار در آن توجه شده است.
وی گفت: فضای آموزشی را فرهنگ آفرین میبینیم. وقتی اسم مدرسه سبز را میبینیم دانش آموزی که در این فضا قرار میگیرد ناخودآگاه رفتارهای مدیریت سبز را از خود بروز میدهد که برای سال ۱۴۰۱ یا ۱۴۰۲ ان شاالله بتوانیم مدارس سبز را به بهره برداری برسانیم.
مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان تاکید کرد: رویکرد جدید آموزش و پرورش بحث مهارت آموزی است یعنی توسعه فضاهای هنرستانی تا دانش آموزان پس از گذراندن دوران مدرسه مهارتی برای حضور در جامعه داشته باشند که این رویکرد در دستور کار نوسازی مدارس قرار گرفته است.
وی می گوید: با توجه به این رویکرد پروژههایی را از سالها قبل شروع کردیم. توسعه کارگاههای ریخته گری هنرستان چمران، سه کارگاه هنرستان ایثار الوند را داشتیم. سه باب کارگاه هنرستان محمودآباد را در سال گذشته اجرا کردیم. در این حوزه به صورت تخصصی لازم است که خیران و بخشهای تولید مشارکت ویژه داشته باشند.
سعادت فر در پروژههای احداثی زیرساخت هوشمندسازی را برای مدارس در نظر میگیریم و با توجه به اعتباراتی که داریم حداقل دو کلاس را به صورت هوشمند آماده سازی میشود و بقیه فضا توسط خیران پوشش داده میشود.