توجه به نظام مهندسی و ساخت و ساز‌ها

نظام ساختمان سازی در کشور و استان نظامی کاملا معیوب و ناکارآمد است و باید به آن توجه جدی شود.

فرشید پورحاجت گفت: این مهم از بدو فعالیت ساخت مجتمع‌ها باید مدنظر عوامل اجرایی و نظارتی قرار گیرد و آن چیزی که با عنوان ایمنی در زمان ساخت از آن یاد می‌شود، مجموعه عواملی هستند که دارای مقررات خاص خود هستند.

پورحاجت می گوید: نظام ساخت و ساز نظامی کاملا معیوب و ناکارآمد است و این در حالیست که پس از گذشت ۲۶ سال به بلوغ لازم در امر مدیریت ساختمان، کارایی و پویایی برسیم، ولی هم اکنون در این زمینه دچار مشکل هستیم.

دبیر کانون انبوه سازان کشور می‌گوید: در رابطه با مدیریت ساختمان سازی و استانداردسازی مجلس شورای اسلامی تهمیدات ویژه‌ای را برای تدوین قانون کاملا مستقل و ایجاد فرایند‌های مستقل برای ساخت و ساز‌ها در نظر بگیرد و اجرایی کند.

این مقام مسئول می گوید: با توجه به فعالیت نهاد‌های کنترل کننده ساختمان سازی بخشی از این نظارت‌ها از سوی سازمان نظام مهندسی و بخشی دیگر بنابر تکالیفی که بر عهده وزارت راه و شهرسازی قرار دارد، انجام می‌شود، ضمن اینکه بخشی دیگر از این امر به ماموریت‌ها و تکالیف شهرداری‌ها مربوط است.

پورحاجت گفت: قانون نظارت در امر ساخت و ساز‌ها کاملا شفاف است و شهرداری‌ها نیز تکلیف مشخصی در این حوزه بر عهده دارند و بنابراین نباید اجازه دهیم در ساختمان‌های پراهمیت و پرتردد به ویژه مجتمع‌های تجاری، پزشکی، بیمارستان ها، مدارس و ... بدون دریافت مجوزها، پروانه‌ها و پایان کار، به بهره برداری برسند.

به گفته او اعلام تعداد ساختمان‌های ناایمن و غیراستاندارد، پاک کردن صورت مسئله است و در صورتیکه اقدام جدی انجام نشود، شاهد وقوع حوادثی نظیر متروپل خواهیم بود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.