آغاز برداشت دانه روغنی کلزا از مزارع استان اردبیل

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: برداشت دانه روغنی کلزا از مزارع شمال استان اردبیل آغاز شد.

احمد شهریار گفت: امسال محصول کلزا در چهار هزار و ۲۵۰ هکتار از اراضی آبی و ۸۹۰ هکتار از اراضی دیم استان اردبیل کشت شده است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل می گوید: پیش‌بینی می‌شود امسال هشت هزار تن محصول کلزا در استان اردبیل تولید شود.

او متوسط تولید کلزا در استان اردبیل را ۲.۵ تن در هر هکتار اعلام کرد و گفت: پیش‌بینی می‌شود که امسال میزان برداشت کلزا از اراضی دیم این استان به علت خشکسالی و کاهش بارندگی در اوایل امسال کاهش یابد.

شهریار می گوید: برای خرید محصول برداشت شده کلزا چهار مرکز پیش‌بینی شده و این مراکز خرید هر کیلوگرم از دانه روغنی کلزا را به قیمت تضمینی ۲۳۰ هزار ریال آغاز کرده‌اند.

او با اشاره به صدور مجوز کاشت محصول سویا به عنوان کشت دوم در ۴۰ درصد از اراضی آبی منطقه مغان پس از برداشت کلزا گفت: کلزا محصولی مفید به خصوص برای تناوب کشت گندم و جو به شمار می‌رود و به علت عملکرد مناسب خاک، موجب افزایش ۲۰ درصدی محصول گندم و جو در سال بعد می‌شود.

شهریار، عمده ارقام کشت شده کلزا در استان اردبیل را نپتون، ناتالی، الویس فرانسه، مارتن، روحان آلمان، گارو و هایولا اعلام کرد و گفت: کشت دانه روغنی کلزا با تقویت خاک زراعی، بستر زراعت را برای کاشت سویا، بادام زمینی، پنبه و ذرت علوفه‌ای به عنوان کشت دوم در منطقه آماده می‌کند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل می گوید: پس از برداشت کلزا، به تدریج تا دو هفته آینده، کاشت سویا در همان مزارع کلزای دشت مغان به عنوان محصول جایگزین و کشت دوم آغاز می‌شود.

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.