کانون‌های گرد و غبار خوزستان؛ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان برای هیچ!

آقای یوسفی نماینده اهواز در مجلس گفت: هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان برای تثبیت کانون‌های گرد و غبار به خوزستان اختصاص یافت اما هنوز اتفاقی نیفتاده است.

این مبلغ، بخشی از ۲ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومانی است که از صندوق توسعه ملی در ۳ سال گذشته برداشت شده است.

خوزستان در سال های گذشته، از استان های دچار آلودگی ایران به علت افزایش توده های گرد و غبار بوده؛ به گفته معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، شاخص آلودگی هوای خوزستان در بیشتر روزهای سال در محدوده غیرمجاز است.

آقای ذاکرکیش گفت بر اساس مطالعات و پژوهش‌های محققان این دانشگاه، آلودگی هوای خوزستان مشکلات بهداشتی مانند بیماری‌های ریوی، قلبی، عروقی و مرگ‌ومیر را برای مردم برداشته است.

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی گفت به محیط زیست استان خوزستان توجه نشده است.

تخریب پوشش گیاهی و بیابان‌زایی، نابودی تالاب‌های بزرگ و خشکسالی از علت‌های آلودگی هوای استان خوزستان با ریزگردها اعلام می‌شود. به گفته آقای ذاکرکیش در خوزستان، «برخی صنایع بزرگ به تعهدات زیست محیطیشان عمل نمی‌کنند.»

با این حال، سدسازی ترکیه در بالادست رودخانه‌هایی مانند دجله و فرات هم از عوامل خشکی مناطق پایین دست این رودخانه‌ها اعلام می‌شود که علاوه بر خوزستان، گردوغبار ناشی از بستر خشک رودخانه‌ها و این مناطق، استان‌های دیگر ایران را هم درگیر کرده است.

۱۱ خرداد ماه امسال هیئت وزیران ۷۰ میلیارد تومان اعتبار برای حادثه متروپل و مقابله با آلودگی هوا ناشی از ریزگردهای خوزستان اختصاص داده است.

نماینده اهواز در مجلس هشدار داد اگر هزینه کرد این مبلغ مشخص نشود، از ابزارهای نظارتی برای شفاف کردن آن استفاده می کند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار