چاینا دیلی:

هدف قرار دادن چین و ایران مذاکرات وین را مختل می‌کند

چاینا دیلی در گزارشی هشدار داد که هدف قراردادن ایران و چین مذاکرات برجام را مختل خواهد کرد.

وبگاه چاینا دیلی در گزارشی هشدار داد که اقدام هرگونه اقدام قانونگذاران آمریکایی که چین و ایران را هدف قرار دهد، اختلاف برانگیز خواهد بود و مذاکرات وین را مختل می‌کند.

این در حالی است که گروهی از قانونگذاران آمریکایی اخیراً قانون پاسخگو کردن ایران و چین را دوباره معرفی کردند. هدف این لایحه، جلوگیری از دستیابی توافق هسته‌ای تا زمانی است که تهران روابط راهبردی نظامی و امنیتی با چین را قطع کند. نسخه این لایحه از طرف مجلس نمایندگان آمریکا در سال گذشته ارائه شد.

منجری سینگ، دانشیار مرکز مطالعات جنگ زمینی در دهلی نو درباره‌ای لایحه توضیح داد که این لایحه با اعمال محدودیت‌های اقتصادی بر دولت جو بایدن رئیس جمهور آمریکا، به نظر می‌رسد با هدف قرار دادن روابط ایران و چین تنظیم شده است. ولی به نظر نمی‌رسد که خواسته‌های قانونگذاران آمریکایی سنجیده و منطقی باشد. این لایحه ممکن است نارضایتی چین و ایران را به دنبال داشته باشد و‌ای تصمیم تنها به اختلال در روند همکاری‌ها منجر خواهد شد.

محجوب زویری، استاد مسائل ایران و منطقه خلیج فارس و مدیر مرکز مطالعات خلیج فارس در دانشگاه قطر در دوحه، به پیچیدگی‌های دیگر در مسیر مذاکرات وین پرداخت و گفت: در مورد دارایی‌های ایران و مقدار غرامتی که باید به این کشور پرداخت شود یکی از مواردی است که باعث پیچیدگی ابهام در مذاکرات وین خواهد شد.

این در حالی است که حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران پیش‌تر گفته بود که اقدام آمریکا، فرانسه، انگلیس و آلمان برای ارائه پیش‌نویس قطعنامه ضدایرانی به شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین «عجولانه و غیرسازنده» است.

آصف شجاع کارشناس مسائل ایران و پژوهشگر ارشد موسسه خاورمیانه (غرب آسیا) در دانشگاه ملی سنگاپور گفت: «برجام جامع‌ترین توافقی است که تاکنون بین قدرت‌های جهانی با یک کشور غیرهسته‌ای بر سر منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای امضا شده است. برجام احتمالاً الگوی آینده در تلاش برای منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای خواهد بود.»

شجاع تاکید کرد مشکلات اجرایی صرفاً نتیجه سیاست داخلی آمریکاست و ربطی به شایستگی این پیمان ندارد. مسائل داخلی اغلب بر تعهدات بین المللی ارجحیت دارد و برجام قربانی این واقعیت شده است.

از آوریل ۲۰۲۱، هشت دور گفتگو‌ها بین ایران و طرف‌های باقی مانده در برجام در وین برگزار شده است. دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا در سال ۲۰۱۸ به طور یکجانبه از این توافق خارج شد و تحریم‌ها را دوباره علیه تهران اِعمال کرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار