سرپرست معاونت اداره کل دامپزشکی چابهار گفت: وجود زمینه گسترش بیماری تب کریمه‌کنگو در سیستان و بلوچستان تهدید جدی برای سلامت مردم است .

محمدامین حسینی گفت:  مهمترین راه و روش مقابله با آن کنترل جمعیت کنه‌ها است، زیرا این کنه‌ها به سادگی ویروس را به انسان و دام منتقل می‌کنند.

او گفت: باید جمعیت کنه‌هایی که ممکن است گاو، گوسفند یا بز را آلوده سازد، کنترل شود، چون تب خونریزی‌دهنده کریمه کنگو، یک بیماری ویروسی تب‌دار و مشترک بین انسان و دام است.

حسینی گفت: انتشار ویروس تب کریمه کنگو در این مناطق مردم را نگران کرده، چون ویروس به راحتی از یک انسان به دیگری منتقل می‌شود، لذا نگرانی درباره گسترش دامنه انتشار آن همواره وجود دارد و باید اقداماتی برای کاهش آسیب‌های احتمالی ناشی از ویروس در سراسر کشور بویژه این استان انجام شود.

سرپرست اداره دامپزشکی چابهار گفت: ورود ویروس به بدن دام ممکن است با تب زودگذری همراه شود، به‌طوری‌که دامپزشک و صاحب دام متوجه این بیماری نشوند؛ ولی وجود ویروس در بدن دام باعث افزایش خطر آلودگی لاشه در هنگام کشتار می‌شود.

او گفت: آلودگی به ویروس از طریق لاشه، خون و ترشحات دامِ کشتار شده ایجاد و باعث می‌شود دامداران، چوبداران، قصابان، سلاخ‌ها، کارگران کشتارگاه‌ها و افراد مرتبط با دام در معرض خطر قرار گیرند به همین سبب این افراد و صنوف باید از خطرات بیماری و راه‌های کنترل آن آگاه شوند.

حسینی تمرکز بر حفظ سلامت افرادی که با دام زنده یا لاشه ارتباط دارند، را یکی از راه‌های بستن گلوگاه‌های انتشار ویروس  از ۲ ماه قبل و پیش عنوان کرد.

برچسب ها: تب کنگو ، دامپزشکی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار