مدیرکل بازرسی وزارت میراث‌فرهنگی گفت: در میز‌های خدمت سفر‌های استانی، رفع مشکلات حوزه‌های سه‌گانه میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی دستور کار است.

میثم آسوپا گفت: در این سفر برای تصویب تامین اعتبار به‌منظور تکمیل و بهره‌برداری از طرح‌های میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی تلاش می‌شود.

زیرساخت‌های گردشگری بکر و ناب چهارمحال و بختیاری در استان‌های دیگر کمتر دیده می‌شود، اما در حوزه سرمایه‌گذاری توجه خاصی به آن نشده است به‌همین منظور به‌دنبال رفع این مشکل و تسهیل در امور سرمایه‌گذاران با رفع مشکلات بین‌دستگاهی هستیم.

حوزه گردشگری و به‌ویژه طبیعت‌گردی در چهارمحال و بختیاری مساله‌ای زیرساختی است که مدیران استانی و ملی به آن توجه ویژه‌ای دارند.

یکی از مهمترین موضوع حوزه میراث‌فرهنگی در این استان مرتبط با تعیین حریم خانه‌های تاریخی است.

بافت تاریخی شهرکرد و سایر شهرستان‌های چهارمحال و بختیاری و حوزه گردشگری استان از موضوع‌های مهم در این استان به‌شمار می‌رود.

نگهداری بافت تاریخی با هدف حفظ میراث‌فرهنگی و ارزش تاریخی مناطق مختلف استان به ویژه در شهرکرد بسیار ارزشمند است.

البته این نگهدای باعث چالش‌هایی شده و مالکان در مجاورت‌های خانه‌های تاریخی با ضوابط ارتفاعی و مشکلات حریم مواجه هستند.

برای رفع مشکل این افراد ۲ راهکار شامل طرح در کمیته مشترک بین ادارات کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و بازرسی و حرکت در مسیر طرح تفضیلی بافت تاریخی پیش‌بینی شده است.

استان چهارمحال و بختیاری جزو معدود استان‌هایی است که طرح تفضیلی بافت تاریخی را دارد و امید است مشکلات مالکان در مجاورت‌های خانه‌های تاریخی چهارمحال و بختیاری زودتر از بقیه استان‌های کشور رفع شود.

در سال‌های اخیر ۸۸ بنای تاریخی شاخص استان مرمت و احیا شده‌اند که مجموعه فرهنگی تاریخی قلعه تاریخی چالشتر، قلعه بارده و اتاق آئینه شهرکرد از مهم‌ترین این بنا‌ها است.

پارسال ۲۲ اثر تاریخی منقول و غیرمنقول، طبیعی و ناملموس واجد شرایط از چهارمحال و بختیاری در فهرست آثار ملی کشور ثبت و دو بنا و یک بافت تاریخی در استان مرمت شده است.


بیشتر بخوانید


ثبت آثار تاریخی، طبیعی و ناملموس در فهرست آثار ملی ایران، تعمیر و مرمت بناها، بافت‌ها و محوطه‌های تاریخی، واگذاری بنا‌های واجد شرایط به سرمایه‌گذاران برای احیا و بهره‌برداری و پژوهش و اجرای برنامه‌های مرتبط با کاوش‌های باستان‌شناسی از اولویت‌های امسال این اداره‌کل است.

چهارمحال و بختیاری ۱۰ شهرستان با نزدیک به یک میلیون نفر جمعیت دارد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار