آقای روحالله ایزدخواه گفت: از ابتدا تصمیم ما در مجلس عرضه کامل خودرو در بورس کالا بود چرا که تاکنون ساز و کار شوراى رقابت، قیمتگذارى دستورى و قرعهکشی در این حوزه با نتیجه مثبتی همراه نبوده و به کارگیرى این اقدامات بیشتر منجر به ایجاد التهاب در بازار شده است.
او میگوید در شرایطی که عرضه نسبت به تقاضا در بازار کاهش پیدا کرد و بازار خودرو دچار نوسان شد؛ تصمیم جدى براى عرضه این کالا در بورس گرفتیم و اگر همان زمان این طرح اجرایی میشد امروز ثمرات آن را کل صنعت و مصرفکنندگان میدیدند. اتخاذ چنین تصمیمى مى توانست با تاثیر مثبت بر قیمتگذارى همراه شود، اما این اقدام در دولت قبل با استقبال چندان زیادى همراه نشد. نمایندگان مجلس با توجه به مخالفتهاى صورت گرفته از سوى دولت قبل در انتظار آغاز به کار دولت جدید و برنامه مسئولان براى عرضه خودرو در بورس کالا بودند.
به گفته ایزدخواه طرح قرعهکشى در بازار خودرو جزو تصمیمات دولت قبل بود و اکنون هم با اصلاح جزیى در سامانه یکپارچه نمىتوان شاهد رفع مشکلات حاکم در بازار خودرو باشیم. اکنون کمیسیون صنایع و معادن مجلس به طور جد پیگیر لغو تصمیم وزارت صمت و ادامه عرضه خودرو در بورس کالا است و اگر با دولت به توافق برسیم شاهد اجراى تصمیمات اتخاذ شده براى عرضه خودرو در بورس کالا خواهیم بود؛ در غیر این صورت با طرح این موضوع در صحن، عرضه خودرو در بورس را به شکل قانون در خواهیم آورد.
عرضه خودرو در بورس کالا از ۲۸ اردیبهشت آغاز، اما هجده خرداد با دستور معاون صنایع حمل و نقل وزیر صمت، متوقف شد؛ عرضههایی که عمرشان کمتر از یک ماه بود!
همتون دوستاتون تو دست همه
وقتی یک کالا بنا به تصمیم دولت بدون رقیب خارجی و با رانت تولید می شود ،وقتی همین کالا بعلت حمایتهای بی مورد دولت کارش بجای می رسد که با تولید کم سعی در بالابردن قیمت دارند ،عرضه این کالا نتنها در بورس نوعی قاچاق حساب می شود (علت:چون اگر خودرو در انبار وجود دارد پس چرا از مسیر عادی و عرف به مشتری واگذار نمی شود) بلکه راه برای دلالان و عرضه ان به بازار سیاه به مراتب گرانتر باز می شود،...جناب نماینده فکر می کنند که اینطور پای دلال را بریده اند قافل از اینکه این بعلت کمبود عرضه این دلال است که قیمت را مشخص می کند نمونه اش همین حالا که معاملات خودرو در کف بازار متوقف شده اما قیمت ها همچنان بالا و ثابت است....صنعت خودرو با رانت و بدون رقابت به اخر خط رسید باید با ورود هدفمند خودر خارجی به بازار این صنعت را اداره کرد،صنعت خودرو کشور باید یاد بگیرند اگر قرار هست تولید ملی داشته باشند باید از مونتاژ کاری دوری کنند تا تولیدات قیمت رقابتی داشته باشد