مراسم بزرگداشت هفته محیط زیست در کازرون

مراسم بزرگداشت هفته محیط زیست در کازرون در مجاورت دریاچه پریشان برگزار شد.

مراسم گرامیداشت هفته محیط زیست با  مشارکت پایگاه پژوهش و اطلاع رسانی تالاب بین المللی پریشان و با حضور مدیرکل حفاظت محیط زیست استان فارس و هیأت همراه برگزار شد.

در این مراسم که جمعی از مسئولان شهرستان کازرون، فعالان محیط زیستی، محیط بانان، جوامع محلی، دهیاران و اعضای شورا‌های اسلامی روستا‌های اطراف دریاچه پریشان حضور داشتند، درخصوص عوامل خشکیدگی این تالاب بین المللی و راهکار‌های احیای آن بحث و بررسی شد.

عطا پورشیرزاد مدیرکل حفاظت محیط زیست فارس ضمن تقدیر از تلاش‌های انجمن میراث پریشان کازرون به منظور احیای دریاچه پریشان، گفت: با همکاری انجمن‌های زیست محیطی و مردمی، جوامع محلی و مطالعات علمی و پژوهشی متخصصان امر بتوانیم شاهد احیای این تالاب عظیم و بین المللی باشیم.

فرشاد خداپرست، کارشناس حفاظت محیط زیست و از فعالان زیست محیطی شهرستان کازرون گفت: با پیگیری مدیرکل محیط زیست فارس و مسئولان شهرستان، اختصاص حقابه دریاچه پریشان از سد نرگسی صورت پذیرد و شاهد آبگیری دریاچه در آینده‌ای نزدیک باشیم.

او با اشاره به اینکه خشکی تالاب‌ها منجر به افزایش ریزگرد‌ها می‌شود، گفت: برای حفظ سلامت انسان‌ها باید بیش از پیش به محیط زیست، حفاظت از آن و شهدای محیط بان اهمیت داده شود.

 محمدجواد سیاح پور، دبیر انجمن میراث پریشان به تشریح عملکرد این انجمن و پیگیری‌ها به منظور احیای تالاب پریشان و کسب موفقیت‌های مختلف این انجمن پرداخت و از همکاری جوامع محلی در این خصوص تقدیر  کرد.

صدراله امیدوار، یکی از اهالی منطقه که همکاری فراوانی با انجمن میراث پریشان داشته در سخنانی با تأسف از خشک شدن دریاچه پریشان گفت: بهره برداری غیرمجاز از آب‌های زیرزمینی، کشت محصولاتی که نیاز به آبیاری فراوان دارند، چرای بی رویه و خارج از ظرفیت دام، عبور ماشین‌ها در بستر دریاچه از مهمترین عوامل نبود احیای این دریاچه است.

 کامران رضایی توابع مدیر مطالعات انتقال آب از سد نرگسی به دریاچه پریشان  نیز گفت: احیای تالاب پریشان، انتقال ۱۵ تا ۲۰ میلیون مترمکعب آب از سد نرگسی را در نظر داریم که مطالعات فنی، زیست محیطی و امکان سنجی آن انجام شده و هیچ گونه تعارض زیست محیطی یا ورود گونه‌های مهاجم و شور شدن آب را در پی نخواهد داشت.

او گفت:  آبگیری در ۳ ماه سیلابی آذر، دی و بهمن که آب کیفیت بهتری دارد و نیاز کشاورزی نیز کمتر است که از طریق انشعابی از خط لوله انتقال آب آشامیدنی از بالاده به کازرون در نزدیکی چشمه بنگ به دریاچه پریشان انجام می شود.

رضایی توابع گفت: هزینه پیش بینی شده ۱۸ میلیارد تومان می‌باشد که در مقابل هزینه‌ای که برای احیای دریاچه ارومیه اختصاص داده شده بسیار ناچیز است که انتظار می رود سازمان برنامه و بودجه هرچه سریع تر  برای اختصاص این مبلغ اقدام کند.

پایان بخش این مراسم رونمایی از پایان نامه گل آفرین زارع فعال محیط زیستی و رئیس اداره فناوری اداره کل محیط زیست فارس بود.

 پیش از برگزاری این آیین، مدیرکل محیط زیست فارس و همراهان در منزل شهدای محیط بان شهرستان کازرون حضور یافته و به خانواده آنان ادای احترام کردند.

بازدید از نمایشگاه عکس خاطرات پریشان نیز از دیگر برنامه‌های این مراسم بود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار