زائران ایرانی امسال در مناسک حج حاضر می‌شوند؛ در این میان برخی رسانه‌های معاند تلاش کردند تا با استفاده از وضعیت اقتصادی کشور و به ویژه قیمت دلار، این حضور معنوی را تحت شعاع قرار دهند.

امسال پس از دو سال برگزاری محدود مراسم حج تمتع، زائرانی از سراسر جهان عازم بیت الله الحرام خواهند شد.

زائران ایرانی نیز امسال در این مناسک مذهبی حاضر می‌شوند؛ در این میان برخی رسانه‌های معاند تلاش کردند تا با استفاده از وضعیت اقتصادی کشور و به ویژه قیمت دلار، این حضور معنوی را تحت شعاع قرار دهند.

کلید واژه هجمه به حضور ایرانیان در این مراسم بزرگ، موضوع اختصاص دلار ارزان قیمت به زائران بود.

این رسانه‌ها مدعی بودند که به زائران حج ارز ۹ هزار تومانی اختصاص یافته است؛ همین مساله در شبکه‌های اجتماعی نیز بازتاب پیدا کرد تا یک دوگانگی میان برگزاری این مراسم مذهبی مهم و قیمت ارز ایجاد کند.

واقعیت ماجرا، اما فاصله فراوانی با هجمه‌های فضای مجازی دارد.

در سال ۹۸ و پیش از همه گیری کرونا، زائران سال ۹۹ حج باید ضمن تکمیل وجه ارزش دلاری مراسم حج را واریز می‌کردند؛ قیمت دلاری اعلام شده برای مراسم حج سال ۹۹ در آن زمان از سوی عربستان حدود ۳۲۰۰ دلار اعلام شده بود.

سازمان حج و زیارت در آن دوره به دلیل افزایش ارزش دلار در بازار آزاد (حدود ۱۳ هزار تومان) از دولت درخواست مساعدت کرد و دولت وقت نیز دستور داد که به زائران ارز نیمایی (۹ هزار تومانی) اختصاص پیدا کند.

حجاج متقاضی اعزام نیز همین مبلغ را با ارز نیمایی به حساب سازمان حج و زیارت واریز کردند و دلار لازم برای پرداخت هزینه‌های حج آن‌ها توسط سازمان با قیمت دلار نیمایی خریداری شد.

همه گیری کرونا در سال ۹۹ اعزام زائران را ملغی و به بعد از پایان همه گیری کرونا موکول کرد و در واقع دلار خریداری شده برای اعزام زائران نیز در حساس سازمان حج و زیارت باقی ماند.

حالا بعد از گذشت ۲ سال و برگزاری همگانی مراسم حج، سازمان حج و زیارت با استفاده از همان ارز خریداری شده در سال ۹۸ اقدام به اعزام زائران خواهد کرد و در واقع ارز جدیدی به زائران امسال حج اختصاص پیدا نخواهد کرد.

نکته قابل توجه اینکه عربستان سعودی در اقدامی عجیب و غیر متعارف ۴۰ روز مانده به اعزام زائران اعلام کرد که حدود ۱۲۰۰ دلار به هزینه هر زائر اصافه شده است.

سازمان حج و زیارت برای حل این مشکل که هزینه‌ای حدودا ۴۰ تا ۴۵ میلیون تومانی را به زائران تحمیل می‌کرد، درخواست اختصاص ارز ارزان یا نیمایی نکرد.

راهکار سازمان حق و زیارت کنترل قیمت ها، کاهش اعزام عوامل و همچنین بهره گیری از هتل‌های ارزان قیمت‌تر برای اسکان زائران بود.

بر همین اساس زائران به جای پرداخت هزینه ۴۵ میلیون تومانی هزینه‌ای بین ۷ تا ۱۱ میلیون را پرداخت کرده اند.

مجموع اطلاعات فوق نشان می‌دهد که رسانه‌های معاند فارسی زبان تلاش می‌کنند با بهره گیری از مشکلات اقتصادی و افزایش قیمت ارز، ضمن تحت شعاع قرار دادن مراسم عظیم حج، افکار عمومی را نسبت به برگزاری این مراسم بزرگ بدبین کنند.

در حالی که دولت سیزدهم هیچ ارز ارزان قیمتی را برای برگزاری حج امسال اختصاص نداده است و کلیه هزینه‌ها در سال ۹۸ توسط حجاج اعزامی پرداخت و حتی هزینه ناگهانی اضافه شده نیز توسط خود حجاج و با تدبیر مورد اشاره سازمان حج پرداخت شده است.

منبع: برنا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۳ ۲۱ خرداد ۱۴۰۱
گر درک کنی خودت خدا را بینی
درکش نکنی کعبه و بتخانه یکیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۰ ۲۱ خرداد ۱۴۰۱
دقیقا درست است که اگر درک نداشته باشی حتی پس از حج هم آدم نمیشی ولی اگر از دستور خداوند که حج را واجب کرده است هم سرپیچی کنی دیگه اون موقع کلا تعطیل هستی. چون شرط رسیدن به مراحل بالاتر این است که ابتدا به دستورات خداوند عمل کنی؛ سپس آنجاست که اگر اخلاص داشته باشی رشد میکنی! نه اینکه به بهانه دو تا شعر از دستورات خداوند سرپیچی کنی بعد فکر کنی در ملکوت اعلا سیر میکنی! قضیه اینهایی هست که نماز نمی خوانند و روزه نمی گیرند بعد وقتی میگی چرا، میگه مهم این است که دلت پاک باشه! خب تو اگر دلت پاک بود که به دستور واجب خداوند بی اعتنا نبودی! اونهایی که انجام می دهند آخرش معلوم نیست چی میشه و آیا قبول می شود یا خیر؟ بعد بعضی ها با وعده های پوچی که معلوم نیست از کجا نشأت میگیرد دل خودشان را خوش کرده اند!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۰ ۲۱ خرداد ۱۴۰۱
پس چرا باز پرداخت وام ارزی صنایع را با قیمت روز محاسبه می کنند ؟ این دوگانگی را چگونه توضیح می دهید؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۳ ۲۱ خرداد ۱۴۰۱
یا متن خبر رو کامل و درست نخواندی یا خودت رو زدی به آن راه که از آب گل آلود ماهی بگیری؟؟؟!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۰ ۲۱ خرداد ۱۴۰۱
بنده با اینکه توانایی مالی دارم و به عنوان مسلمان قبول دارم حج واجب الهی است اما تا زمانی که سردمداران ال نزول در عربستان هستند به حج نمی روم چون حج من گلوله ای است بر پیکر کودک یمنی و پولی برای وهابی های...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۳ ۲۱ خرداد ۱۴۰۱
فریضه واجب را نباید عقب انداخت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۰ ۲۱ خرداد ۱۴۰۱
یک ضرب المثل هست که میگه بعضی آدم ها گاهی از این طرف بام می افتند و گاهی از آن سمت بام همین هست. افراط و تفریط همین جاها کار دست آدم می دهد. شما اگر نگران هستی وقتی آنجا رفتی سوغاتی نخر و ولخرجی نکن که در سالیان گذشته هم بارها این مسئله را به حجاج گفته اند ولی کو گوش شنوا برای بعضی ها! ولی کسی نمی تواند به بهانه تفکرات شخصی و تصمیم گیری های شخصی واجب خداوند را تعطیل کند. گاهی آدم یک مطالعه ای هم بکند و سرنوشت افرادی که با وجود استطاعت مالی از رفتن به حج امتناع کردند را ببیند هم بد نیست!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۸ ۲۱ خرداد ۱۴۰۱
با موقع حج شد و کمک به فقرا مهم شد ... ولی در زمان کنسرت تتلو و عشق و حالهای اینچنینی در کیش و دبی و تایلند هیچ از این حرفها نیست .تازه حاجیها باید خمس بدهند همچنین ولیمه و گل و شیرینی و ...که باعث گردش مالی در ایران هم می شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۶ ۲۱ خرداد ۱۴۰۱
خب واقعا اگه باعث خروج ارز از کشور میشود .با توجه به شرایط موجود مملکت.بهتر است امسال برای زیارت خانه خدا اعزام نشوند و به سال دیگه موکول کنن.یا می توانن همین مبلع رو جهت ازدواج زوجین جوان اختصاص دهند.خداوند نیز راضی خواهد بود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۷ ۲۱ خرداد ۱۴۰۱
جنابعالی محبت کن از طرف خدا صحبت نکن حج واجب الهی است
افراد میتوانند علاوه بر حج بخشی از اموال خود را نیز به محرومین اختصاص دهند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۶ ۲۱ خرداد ۱۴۰۱
از طرف خودت حرف بزن نه خدا چون همیشه‌ی تاریخ فقر و نداری بوده ولی حج هم تعطیل نشده و حکم خدا تعطیل بردار نیست مگر همان جاهایی که خدا فرموده. از طرفی همین هایی که حج می‌روند قبل از تشرف به حج خمس اموالشون رو بین فقرا تقسیم می‌کنند که در جهت کاهش فقر موثر هست ولی هیچ کدوم از کسایی که تایلند و آنتالیا تشریف می برن محض رضای خدا به فقرا کمک نمی کنن تا اونجا بهتر بتونن عشق و حال کنن.
بله منم قبول دارم که حجاج نباید از عربستان کالا خریداری کنن تا بیش از این ارز کشور خارج نشه و بجاش بیان از ایران سوغات بخرن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۹ ۲۱ خرداد ۱۴۰۱
شماها اگه راست میگید پولاتونو تو کنسرتهای مزخرف خواننده ها خرج نکنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۲ ۲۱ خرداد ۱۴۰۱
برو اینو به اونای بگو که می رن کنسرت تتلو فحش شنون به اونای بگو ماه به ماه دو دنیا رو می گردن چرا اسم حج می یاد یاد فقیر فقرا می افتید در ضمن هر کس حج می ه باید خمس بپردازه که کمک به فقراس پس حرف الکی نزنین هر چیزی جای خودشو داره
آخرین اخبار