سه روز بعد از وقوع سانحه ریلی در مسیر مشهد یزد، میعاد صالحی مدیرعامل شرکت راه آهن در صفحه مجازی خود نوشت: «آیا کسانی که از واگذاری شرکت تراورس به عنوان بازوی تخصصی راه آهن برای تعمیر و نگهداری کل خطوط به مفسد اقتصادی اعدام شده امیر منصور آریا حمایت کرده و امنیت خطوط را به مخاطره میاندازند اکنون پاسخگوی سهم خودشان از مشکلات عدیده کارگران مظلوم تراورس و جانهای پر کشیده سانحه تلخ اخیر هستند؟»
چهارشنبه هفته پیش،چند واگن از قطار مسافری مسیر مشهد به یزد واژگون شد که بر اثر این حادثه ۱۸ نفر از مسافران جان خود را از دست دادند و ۸۶ نفر هم مصدوم شدند.
به گفته مدیرعامل شرکت راه آهن گزارشهای ابتدایی از بررسی این سانح نشان میدهد که قرار گرفتن بیل مکانیکی بر روی ریل و سرعت زیاد لوکوموتیوران در آن بلاک باعث وقوع این حادثه شد. اما صالحی عملکرد بد شرکت تراورس را هم در این سانحه دخیل می داند.
مدیرعامل شرکت راه آهن در بهمن پارسال در صفحه شخصی خود اعلام کرد که در گزارشهای واصله، بیانضباطی و پیچیدگیهای خاصی در عملکرد مالی شرکت تراورس از سوی بازرسان و حسابرسان قانونی گزارش شده که لازم است تمامی این موارد شفاف سازی شود.
صالحی می گوید: شرکت تراورس سال ۱۳۷۱ از سوی شرکت راه آهن تاسیس و سال ۱۳۸۹ در فرآیند خصوصی سازی شرکتهای دولتی، به بخش خصوصی واگذار شد. این شرکت با حکم دادگاه به راهآهن واگذار شد، اما ۱۰ سال اتفاقاتی برای مدیریت و عملکرد این شرکت رخ داده که غیرقابل پذیرش است.
او گفته بود شرکت تراورس مانند فرزند تضعیفشده و آسیبدیده در آستانه بازگشت به خانواده خود است، لازم است تا با حسابرسی ویژه کاملا مشخص شود طی این مدت چه اتفاقاتی برای شرکت تراورس رخ داده و شرکت راه آهن در چه وضعیت و شرایطی آن را تحویل میگیرد.
به گفته مدیرعامل راه آهن، به دفعات از بانکهای مختلف وام گرفته شده، اما وام وارد شرکت نشده و به دلیل عدم بازپرداخت این وامها، عدم پرداخت بیمه و عدم پرداخت مالیات، حسابهای اصلی شرکت مدتهاست که از سوی دستگاههای مختلف مسدود شده است. این تنوع در تخلف و بیانضباطیهای مالی، شائبههای مختلفی را به ذهن متبادر میکند که باید به فوریت اصلاح شود.
صالحی همچنین در شبکههای اجتماعی درباره شرکت تراورس نوشت: در فرآیند اختصاصیسازی این شرکت-تراورس- با قویترین تجهیزات و متخصصین ساخت ریلی، موجب تباهی آن شدند در حالیکه در این مدت بسیاری از کشورها در توسعه شبکه ریلی فرسنگها جلوتر رفتند. این فرزند در آستانه بازگشت به دولت است و به لطف خدا آن را احیا میکنیم.
بعد از آنکه چندین ماه حقوق کارگران شرکت تروارس به علت عدم پیگیریهای مناسب پرداخت نمیشد، اما در ماههای پایانی سال گذشته مدیرعامل شرکت راه آهن اعلام کرد که معوقات حقوقی کارگران این شرکت پرداخت شد، اما با پیگیریهای صورت گرفته از کارگران این شرکت هنوز به صورت منظم حقوق کارگران این شرکت پرداخت نمیشود.
شرکت تراورس از شرکتهای زیرمجموعه راه آهن جمهوری اسلامی ایران است که در سال ۱۳۷۱ تاسیس شد. شرکت خدمات خط و ابنیه فنی راه آهن تراورس در سال ۱۳۸۹ و در راستای اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی مصوب شد که از دولت منتزع و در سال ۱۳۹۱ به گروه امیرمنصور آریا واگذار شد.
در اردیبهشت سال ۱۳۹۹ نصرالله پژمانفر رئیس سابق کمیسیون اصل ۹۰ مجلس از صدور رأی دادگاه مبنی بر بازگشت شرکت تراورس به دولت (شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران) خبر داد.
این در حالی است که در دی ۹۸ و پس از سفر استانی حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی که در آن زمان در کسوت ریاست قوه قضائیه بود به البرز و دیدار با کارکنان شرکت تراورس که از تعویق چند ماهه حقوقهای خود گلایه داشتند، رئیس وقت قوه قضائیه قول مساعد برای پیگیری این موضوع داد تراورس در آن زمان ۶ هزار کارگر داشت که در سراسر کشور در حال فعالیت بودند.
شرکت تراورس هم اکنون مدعی است که ۷۰ درصد پروژههای نوسازی خطوط ریلی و تعمیر و نگهداری خطوط آهن و همچنین تولید انواع تراورسهای چوبی و بتنی را در اختیار دارد.
پیگیریهای صورت گرفته از روابط عمومی شرکت تراورس حاکی از آن است که شرکت تراورس حدود ۱۰ سالی است که در محدوده ای که سانحه ریلی اخیر رخ داده ، هیچ فعالیتی نداشته است.
این شرکت همچنین در پاسخ به این سوال که آیا مشکل حقوق کارمندان این شرکت برطرف شده است یا خیر هم اعلام کرد: مشکل پرداخت حقوقهای کارمندان این شرکت، برطرف شده و هم اکنون حقوقها به روز پرداخت میشود وتنها مشکل بیمه کارمندان وجود دارد که این موضوع هم در حال پیگیری است.
روابط عمومی این شرکت درباره آخرین روند واگذاری شرکت تراورس به شرکت راه آهن هم گفت: طبق رای دادگاه این شرکت به راه آهن واگذار شده و تنها باید کارهای نهایی صورت گیرد . هم اکنون سهام این شرکت واگذار شده و باید اقدامات نهایی این شرکت صورت گیرد.
با توجه به آنکه تجهیزات و وسایل کنترلی راه آهن در طول سالهای گذشته فرسوده شده است و همین امر باعث شده که نتوانیم به صورت دقیق و مطلوب نظارت سیستماتیک بر عملکرد ناوگان صورت گیرد.
همچینن در دهههای گذشته به توسعه بخش ریلی اهمیتی داده نشده و بدهیهای زیادی در این بخش داریم و این بخش از فناوری قدیمی برخوردار است و بخشهایی از مسیر شبکه ریلی به سمت علایمی شدن حرکت کرده، اما هنوز در تمام شبکه ریلی این اتفاق نیافتاده است.
این در حالی است که سبحان نظری دبیر انجمن شرکتهای حمل ونقل ریلی در خصوص افزایش حادثههای ریلی اعلام کرده بود پیش از این هشدارهای زیادی در رابطه با وقوع سوانح در حوزه حمل و نقل ریلی و خروج واگن از ریل به راه آهن داده بودیم چراکه در چند ماه گذشته شاهد افزایش حجم سوانح در این حوزه بوده ایم.