مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان شرقی گفت: ۸۵۰ میلیارد تومان در سفر رئیس جمهور به طرح‌های آب و فاضلاب استان اختصاص یافته است.

آقای خانی  گفت: یکی از مهمترین این طرح‌ها مدول دوم تصفیه خانه تبریز است که مرحله نخست آن ۹۸ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و در حال آبگیری است و با اتمام آن در مجموع از شبکه فاضلاب تبریز ۱۲۵ میلیون مترمکعب آب به پیکره دریاچه ارومیه وارد خواهد شد.

 ۴ میلیون مصرف کننده آب شرب در استان داریم و علاوه بر تمامی شهر‌ها ۲ هزار و ۷۳۴ روستا از آب سالم برخودار هستند که انتظار می‌رود تا ۲ سال آینده پوشش روست‌ها به ۹۵ درصد برسد. همچنین ۶۹ شهر استان از شبکه فاضلاب برخودار هستند و تبریز با ۸۶ درصد، دومین کلانشهر کشور از بابت پوشش فاضلاب محلات است.

ذخیره سد‌های استان ۲۰ الی ۳۰ درصد پایین‌تر است و آب شرب مراکز شهری و روستایی از شش سد بزرگ، ۱۵۰۰ حلقه جوی، ۷۰ رشته قنات و ۵۶۰ چشمه تأمین می‌شود که در مجموع ۱۲ هزار مترمکعب بر ثانیه آب وارد سیستم می‌شود که ۶۵ درصد آب‌ها سطحی و بقیه زیرزمینی هستند.

اگر چه آذربایجان شرقی چهارمین استان از دیدگاه بارش‌ها است، اما نسبت به بلند مدت ۱۸ الی ۲۰ درصد کاهش بارندگی داریم و ذخیره سد‌ها نیز به طور متوسط ۲۰ تا ۳۰ درصد کمتر شده است.

در ۱۵ شهر استان وضعیت تولید و مصرف آن سر به سر است. با این حال اگر مردم ۱۰ تا ۱۵ درصد در مصرف خود مدیریت کنند می‌توانیم تابستان را بدون مشکل پشت سر بگذاریم.

حدود ۶۰ درصد جمعیت استان به علت رعایت الگوی مصرف که ۱۴ متر مکعب ماهانه برای هر خانوار در نظر گرفته شده است، ماهانه حدود ۱۵ هزار تومان به طور متوسط هزینه مصرف آن‌ها شده و مابقی به علت عدم رعایت شامل جریمه تصاعد مصرف می‌شوند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.